Kort

Vereniging Hogescholen beziet oorlog in Oekraïne met ‘afschuw’

De Vereniging Hogescholen reageert vol afschuw op de gebeurtenissen in Oekraïne. Rusland viel het land binnen, er zijn doden en veel gewonden. Dit raakt ook het hoger onderwijs in Nederland, schrijft de VH in een verklaring.

VH-voorzitter Maurice Limmen: ‘Honderden Oekraïners en Russen studeren en werken op Nederlandse hogescholen. Onze gedachten gaan uit naar al die mensen die hier direct of indirect door worden geraakt.’ Studenten kunnen terecht bij docenten, mentoren, decanen of studentpsychologen. Medewerkers bij hun leidinggevende.

Ook de vereniging Universiteiten van Nederland is geschokt door de inval van Rusland. ‘We zijn solidair met studenten en medewerkers in Oekraïne en we omarmen de academische gemeenschappen in Rusland die zich uitspreken tegen de inval en zich moedig blijven inzetten voor vrede, dialoog en open samenwerking.’