Verwarring door verkeersborden van Utrechtse student

In de binnenstad van Utrecht, op de Viebrug en bij de Ganzenmarkt, hingen afgelopen dagen twee mysterieuze verkeersborden, meldt RTV Utrecht. Het ene bord leek op een sinaasappel, het andere was een verbodsbord met een groene rand.

Sofie Smits, een 21-jarige HKU-studente, maakte de borden. Het kunstenfestival What You See Festival vroeg studenten om kunst te maken. Sofie koppelde een onderzoek aan die opdracht: over mensen die regels en codes gedachteloos opvolgen. Tegen RTV Utrecht zegt ze: ‘Ik heb nu dus borden ontwikkeld waarvan ik hoop dat mensen gaan denken: maar wat betekent dit dan?’

Inmiddels zijn de verkeersborden weggehaald door de gemeente Utrecht. Over een boete wordt nog gesproken, maar ze krijgt de borden niet terug. ‘Het wekt verwarring op en dat wordt doelbewust gecreëerd’, meldt ook de voorzitter van de Utrechtse Fietsersbond, die zich er ‘mateloos aan kan ergeren’.