VO-Raad: leerlingen zonder diploma aannemen

Leerlingen in het voortgezet onderwijs die hun diploma niet halen, zouden soms toch moeten worden toegelaten op het hbo, mbo of universiteit. De ontbrekende vakken kunnen ze dan later inhalen. Daarvoor pleit de nieuwe voorzitter van de VO-Raad Henk Hagoort, schrijft de NOS.

De leervertraging door corona mag geen nadelige gevolgen hebben voor de schoolloopbaan van de kinderen, vindt hij. Als ze niet door kunnen studeren, raken ze mogelijk gedemotiveerd en komen ze in een neerwaartse spiraal terecht.

Koepelorganisatie Universiteiten van Nederland en de Vereniging Hogescholen (VH) staan niet te springen om de toelating te versoepelen. Leerlingen moeten hun schooltijd goed afronden en met een schone lei in het hoger onderwijs beginnen, stelt de VH. ‘We moeten er juist voor zorgen dat de achterstanden van de nieuwe studenten niet worden opgestapeld.’