RAGweek: feesten in Utrecht voor het goede doel

Badeendjes-race tijdens één van de vorige edities van de RAKweek.

Op maandag 14 maart start de RAGweek Utrecht: zeven dagen vol ludieke evenementen, georganiseerd door studenten-, studie- en studentensportverenigingen. Studenten halen hiermee geld op voor het goede doel.

Een studentenfeest waarbij de winst van het ticket- en het bierverkoop naar het goede doel gaat. Of een proeverij in een bierbrouwerij. ‘We hebben activiteiten georganiseerd waar studenten na twee jaar binnen zitten behoefte aan hebben’, vertelt Roos Nolten (21), secretaris van Stichting RAGweek. RAG staat voor raise and give. Doorgaans wordt geld opgehaald voor twee goede doelen, lokaal en landelijke. Deze keer het Centrum Seksueel Geweld Utrecht en Milieudefensie.

Duizenden badeendjes

De activiteitenweek begint met een online kookcursus voor studenten die duurzaam willen eten. Chris Camminga (25) is voorzitter van Stichting RAGweek en verwacht dat de veiling op 16 maart een van de hoogtepunten wordt. ‘We hebben in samenwerking met bedrijven producten verzameld. Iedereen in Mick O’Connels, een pub in het centrum, kan meebieden. Van spelletjes en beddengoed tot een kledingbon. Maar vooral mooie dingen van bekende bedrijven. We verklappen nog niet wat het is.’

De week eindigt op zondag 20 maart met een voetbaltoernooi. Maar de dag daarvoor vindt nog even een duckrace met duizenden badeendjes plaats. het eerste eendje wint de prijs. Roos: ‘Gezellig samen in het Griftpark, met een biertje en muziek.’

Verenigingen

Gemiddeld halen de deelnemende studenten jaarlijks twaalfduizend euro op voor goede doelen. Tientallen studenten-, studie- en studentensportverenigingen organiseren zelf ook activiteiten. Stichting RAGweek organiseert zelf een ’80’s lustrumfeest vanwege hun lustrumjaar, en studentenvereniging Unitas organiseert een karaokefeest. De Utrechtse Studenten Rugby Society (USRS) organiseert rugbyclinics. Studentenverenigingen als UMTC, BITON en Anteros doen ook mee. Ook studieverenigingen van de Hogeschool Utrecht zijn betrokken bij de RAGweek. Uranymus en Avanti bijvoorbeeld.

Maatschappelijk betrokkenheid

‘Het is goed om je als student in te zetten voor het goede doel. We willen maatschappelijke betrokkenheid onder studenten vergroten’, vertelt Chris. De doelen sluiten aan bij de belevingswereld van studenten en worden tijdens de week regelmatig genoemd: bijvoorbeeld tijdens een lezing waarbij er vertegenwoordigers van de doelen zullen spreken.

Het Centrum Seksueel Geweld is een van de goede doelen. Uit onderzoek in opdracht van Amnesty International blijkt dat 11 procent van de vrouwelijke studenten en 1 procent van de mannelijke studenten is verkracht tijdens hun studententijd. ‘Dat zijn schokkende cijfers en het is belangrijk om daar meer aandacht aan te besteden.’ Met het geld dat ze ophalen wordt de behandelkamer voor slachtoffers van seksueel geweld opgeknapt.

Daarnaast is duurzaamheid een onderwerp dat veel studenten aanspreekt, vertelt Roos. Eind februari verscheen een nieuw klimaatrapport waaruit bleek dat de klimaatverandering nu al onomkeerbare gevolgen heeft. ‘Milieudefensie won afgelopen jaar de rechtszaak met Shell. De kennis van die rechtszaak wil Milieudefensie delen met het buitenland, om zaken aan te spannen tegen andere grote vervuilers.’ Met het geld dat wordt opgehaald zal deze internationale informatieverstrekking worden bekostigd. Chris: ‘Het maakt ons trots dat we op een kleine schaal een bijdrage kunnen leveren aan het milieu.’

Het wordt nog een verrassing hoeveel studenten gaan meedoen. Opgeven kan via de website en is voor alles verplicht, behalve voor het lustrumfeest. Daar kun je ook een kaartje aan de deur kopen. Lid van een vereniging of niet, elke student kan meedoen.