Kort

OMT: quarantaineregels voor studenten kunnen een stuk soepeler

Studenten in het hoger onderwijs die in quarantaine moeten, kunnen volgens het nieuwe advies van het OMT naar hun les onder de volgende voorwaarden: zij hebben gedurende vijf dagen dagelijks een negatieve zelftest gedaan, ze hebben geen klachten en ze vermijden het contact met kwetsbare personen.

Op dit moment is het zo dat studenten die een huisgenoot hebben met corona tien dagen in quarantaine moeten. Het is mogelijk om eerder uit quarantaine te gaan, maar alleen bij een negatieve testuitslag van de GGD op dag vijf

Het OMT adviseert om de zelftesten kosteloos ter beschikking te stellen. Ook heeft ze het liefst dat studenten zichzelf testen onder toezicht van een volwassene. Of het kabinet dit advies volledig gaat opvolgen, zal vanavond blijken bij de persconferentie.