Suzanne Vink studeerde Journalistiek aan de HU, heeft net haar master Investigative Journalism aan de University of Gothenburg behaald en schrijft columns voor Trajectum.
€ 242,37. Ik schrok me rot. Heb ik daarvan een hele nieuwe garderobe aangeschaft? Vliegtickets naar een zonbestemming betaald? Een nieuwe luxe fiets gekocht? Was het maar waar.. Ik reisde een maandje met de NS.
Sinds kort ben ik geen student meer en dat betekent ook geen studenten-OV meer. Desondanks treinde ik in augustus het hele land door. Openbaar vervoer is in Nederland goed geregeld en ik vind het best wel ontspannen om lekker naar buiten te turen met muziek in je oren. Én mijn groene hart gaat er ook iets harder van kloppen.
Maar toen ik het maandoverzicht van de NS opende, kreeg ik een kleine hartaanval. ‘Zó duur?’ En dan te bedenken dat ik vooral in de daluren heb gereisd en veertig procent korting kreeg. Een beetje sip denk ik terug aan de tijd waarin ik gratis van Utrecht naar Groningen kon reizen. Nu kost het € 28,80. Ouch. Voor de helft van die prijs – ik ben er niet trots op – heb ik ooit vliegtickets naar Italië gekocht. Retour.
Niet alleen in Nederland is het openbaar vervoer duur. Toen ik – om dat extreem goedkope vliegticket naar Italië te compenseren – de treintickets van Utrecht naar Göteborg (Zweden) bekeek, bleek het vele malen duurder dan vliegen. En zestien keer zo lang. Met zeven keer overstappen. En een grote kans op vertraging. Niet zo gek dat veel goedwillende mensen toch voor het vliegtuig kiezen.
Dat moet toch anders? Laten we treinreizen zo goedkoop mogelijk maken, voordat mensen straks nog binnen Nederland het vliegtuig nemen omdat het goedkoper is. Na een kleine zoektocht vind ik al vliegtickets van Amsterdam naar Maastricht voor, ja echt waar: nog geen € 60,-