VU moet bewijzen dat antispiek-software niet discrimineert

De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) moet aantonen dat haar antispieksoftware een studente niet heeft gediscrimineerd vanwege haar donkere huidskleur. Zij heeft namelijk voldoende aannemelijk gemaakt dat dit wel gebeurde.

Dat meldt NU.nl op basis van een tussenoordeel van het College voor de Rechten van de Mens. De VU krijgt tien weken de tijd om het bewijs te leveren.

Het ging om de antispieksoftware Proctorio. Volgens masterstudente Robin Pocornie waren er problemen met het inschakelen hiervan. Ze meende dat de VU vooraf had moeten controleren of studenten met een zwarte huidskleur even goed herkend worden als witte studenten. Dat zou niet het geval zijn en daarom neerkomen op discriminatie.

De VU zegt nu in de komende tien weken te willen bewijzen dat de gebruikte software niet heeft gediscrimineerd.