Wachtlijst studentenwoning vaak langer dan studieduur

Studenten die een kamer of woning willen bemachtigen bij een van de woningcorporaties, moeten daar gemiddeld meer dan vier jaar op wachten. In Amsterdam, Leiden, Wageningen of Den Haag zijn de wachtlijsten nog langer. Dit blijkt uit een analyse van RTL Nieuws.

Wie in Utrecht een kamer wil huren, moet vier jaar en drie maanden ingeschreven staan. In Amsterdam, Delft en Wageningen stonden studenten ruim vijf jaar ingeschreven. In Leiden is dat gemiddeld zes jaar en negen maanden.

Jongeren kunnen zich inschrijven vanaf zestien jaar. In de praktijk blijkt dat veel studenten zich op veel latere leeftijd pas inschrijven. Na hun afstuderen moeten ze hun studentenwoning verlaten, maar als ze willen doorstromen naar een sociale huurwoning, lopen ze weer tegen wachtlijsten aan.

Om het kamertekort tegen te gaan, kwam het kabinet afgelopen september met een actieplan. Tot 2030 moeten er 60.000 studentenwoningen gebouwd worden.