Columns

Wat doe je met oude studieboeken?

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal over oude studieboeken en bundelverkoop.

Het weggooien van oude studieboeken gaat bij mij heel geleidelijk. Ik kan boeken namelijk moeilijk de deur uitdoen. Weggezakte kennis hoop ik weer eens te kunnen ophalen. Ik heb nog veel verschillende boekjes over de vaderlandse geschiedenis. Interessant om de inhoud te vergelijken, dacht ik. Maar wanneer ga ik dat doen en waarom?

De inzichten over opvoedkunde veranderen. Visie op het onderwijs verandert voortdurend. Elke keer denk ik dat het best aardig is om te zien hoe men vroeger over iets dacht en of die zienswijze wezenlijk is gewijzigd. Zo vond ik voorbeelden over zogenaamde ‘bundelverkopen’.

Van een CD met veertien nummers (of vroeger van een LP) vind je er maximaal vijf te pruimen en de rest mag wat jou betreft overgeslagen worden. Je moet echter wel voor alle nummers betalen. De distributeur van de succesvolle James Bond film wil graag enkele B- en C-films kwijt, die je als bioscoopexploitant door de strot geduwd krijgt, want anders krijg je de nieuw Bondfilm niet. Eigenlijk heb je ook op hogescholen ‘bundelverkopen’, al neemt dit door de moderne technieken af. Van zo’n dikke pil als Grondslagen van de marketing van Verhage worden soms lang niet alle hoofdstukken uitgebreid besproken. Maar van de student wordt wel verwacht dat-ie het boek aanschaft.

Iets dergelijks was ook het geval bij de verkoop van een bundel blanco videocassettes, waarvan op één een speelfilm stond. Allemaal prikkels om je meer te laten kopen. Bij kranten en tijdschriften is dat natuurlijk ook zo. De meeste mensen lezen een krant of tijdschrift niet van A tot Z. Die overbodige extra’s waar je niet voor wil en hoeft te betalen, is het succes van Blendle. Je betaalt alleen voor wat je wil lezen. De Persgroep is met een soortgelijk (gratis) initiatief begonnen, Topics. Je geeft je interesses aan en dan krijg je van al die kranten die bij de Persgroep zijn aangesloten artikelen in je mailbox. Maar dat is weer zoveel, dat je het niet een echte selectie kan noemen.

Als je de tijd neemt om krantenartikelen goed door te nemen, merk je hoeveel ze op elkaar lijken. Maar toch, door de soms iets andere invalshoek en de herhaling beklijft de informatie beter. Dat lijkt trouwens op een juiste onderwijsmethode, die ik bij het doorbladeren van een van die oude studieboeken tegenkwam: goed onderwijs is een cyclus van nieuwe dingen leren en blijven herhalen.