Columns

Wat je kunt doen met 21.000 euro

Willem Spork

De maandelijkse column van Willem Spork, student Journalistiek. Over de ongekende mogelijkheden die je hebt met een gemiddelde studieschuld. En hoeveel noodles je daarvan kan kopen.

De afgelopen jaren was de gemiddelde studieschuld zo’n 13.000 euro. Poeh, dat is niet mis hé. Maar als je dat al veel vindt, zorg dan even dat je goed zit, want hier komt een schokkende mededeling: Volgens het Centraal Planbureau zal dat bedrag door het in 2015 ingevoerde leenstelsel oplopen tot 21.000 euro. Gemiddeld. Per student.

Nou discussieren ze zich in de Tweede Kamer natuurlijk al een tijdje suf over dat leenstelsel, de basisbeurs en de rest van alle ellende. Feit blijft dat we het hebben over 21.000 euro schuld per student.

Ik vroeg me af wat je nog meer met dat bedrag zou kunnen. Klaar? Daar gaan we. Van dat bedrag reis je zo’n 60 keer van Amsterdam naar New York en terug. Liever binnen Nederland blijven? Je zou 1071 keer met de trein op en neer van Utrecht naar Almere kunnen. Niet dat iemand het ooit voor zijn lol zou doen, maar het gaat om het idee.

Voor 21.000 euro koop je bovendien ook een leuk opknappandje in het Griekse dorp Vrahassi. En als je in een gekke bui bent, zou je er ook 43.750 pakjes Yum Yum Duck flavour instant noodles van kunnen kopen. Of wat dacht je van 10.000 kroketten bij Cafetaria De Rooie Brug op de Loevenhoutsedijk? Je zou ook 70 keer de LIATORP-kast bij IKEA kunnen kopen.

Tot slot kan je voor die 21.000 euro ook een kekke studie doen. Want laten we eerlijk zijn, voor nu is dat geld het best waard. Je vergroot daarmee de kans op een leuke baan, leert er veel nieuwe vrienden mee kennen en komt waarschijnlijk wat kilootjes aan door de liters bier en porties bitterballen. Als je het zo bekijkt, hebben we het toch best goed voor elkaar. Ook al kost zo’n studie klauwen met geld, uiteindelijk zijn de ervaringen onbetaalbaar.