Studenten in de keuken

Wat schotel jij je huisgenoten voor? Vega kiptaco’s.

Foto: Kees Rutten

Pasta met ketchup, instant noodles en broodjes knakworst. Veel mensen denken dat studenten niet al te gezonde en soms zelfs vieze gerechten eten. Dit omdat ze weinig geld hebben, niet weten hoe ze moeten koken of simpelweg tijd te kort komen. Maar is dat wel zo? Ik ga aan tafel bij studenten om erachter te komen: wat schotel jij je huisgenoten voor?

Yara is Journalistiekstudent aan de HU.

In een sfeervol huis aan de Amsterdamsestraatweg doet Lilian (24) de deur open. Met een boodschappentas in de hand loopt ze nog snel even naar de supermarkt. Vanavond eten we vegetarische kiptaco’s.

Strenge huisbaas

Ik ben pas net boven in een knus studentenhuis wanneer ik een harde stem van beneden hoor. Het is de huisbaas die op de begane grond woont en de voordeur deelt met vier studenten boven in het huis. Dat ze streng is valt niet te missen. Er mogen geen fietsen voor de deur staan en de studenten hebben alleen verwarming wanneer zij hem aan zet. Omdat gasten eigenlijk niet welkom zijn, word ik snel verstopt. Wanneer de huisbaas vertrokken is gaan huisgenoten Lilian en Fien (21) al lachend door met koken. Het schijnt de normaalste gang van zaken te zijn.

Foto: Kees Rutten

Er wonen vier meiden in het studentenhuis, maar in de kleine keuken passen er maar twee. Fien staat achter het fornuis en bakt de kipstukjes, terwijl Lilian op de trap zit met een snijplank op schoot. Wanneer er iets gepakt moet worden bewegen ze systematisch om elkaar heen, als een tetrispuzzel. Ze eten vanavond vegetarische kiptaco’s. ‘Het is makkelijk te koken, dus we eten ze vaker’, vertelt Lilian. Fien: ‘Je moet je best doen om dit recept te laten mislukken.’

Geru’s en de Top 2000

Het keukentje stroomt over van sfeer. Overal waar je kijkt zie je slingers, posters of vlaggetjes. En op de geprinte foto’s is hun vriendschap duidelijk te zien. Het is bijna nieuwjaar dus de Top 2000 hoor je op de achtergrond. Grote plannen hebben ze echter niet. ‘Eigenlijk ben ik gewoon van plan om op bed de Top 2000 te kijken. Waarschijnlijk met wat oliebollen of wijn. En dan lekker op tijd naar bed. Wat meer kan een mens willen?’ zegt Lilian grijnzend.

Terwijl de twee huisgenoten met twijfelachtige snijkunsten alvast wat mango’s en avocado’s klein maken, vertellen ze over de samenstelling in hun huis. ‘Twee meiden wonen boven, twee beneden. Lilian onderhuurt nu één van de vier kamers. Helaas moet ze bijna weg dus dit is één van de laatste keren dat we samen kunnen eten’, vertelt Fien. Heel verdrietig is Lilian echter niet. Ze heeft een vaste kamer gevonden en vertelt opgelucht: ‘Daar woon ik gelukkig zonder een huisbaas die naar boven kan roepen.’

Foto: Kees Rutten

Omdat dit huis geen ‘geru’ (studententaal voor gezamenlijke ruimte) heeft, wordt er gegeten op de kamer van Fien. Dat het vegetarisch is blijkt hier normaal te zijn. ‘We eten altijd vegetarisch. Als ik zeg dat ik kip wil, snapt iedereen dat ik vegetarische kipstukjes bedoel’, merkt Lilian op. ‘Het is beter voor het milieu, dat is onze voornaamste reden. Daarnaast ben ik nu al zolang vegetariër dat ik het gewend ben en lekkerder vind.’

Lunetten is de braafste omroep

Aangezien de huisgenoten allebei studenten Journalistiek zijn, gaat het aan tafel over de vele deadlines, vreemde klasgenoten en potentiële bronnen voor een volgend artikel. Ze branden echter pas echt los wanneer er een discussie ontstaat over welke omroep een wijk in Utrecht zou zijn. ‘Wijk C is duidelijk AVROTROS.’, zegt Fien. Niet veel later liggen er notities blokken en pennen op tafel en worden de wijken met behulp van Google Maps systematisch verdeeld. Ze weten veel over de omroepen: ‘VPRO heeft programma’s zoals De Avondshow met Arjen Lubach maar ook 3voor12. Dat schreeuwt toch West Utrecht?’

Pas wanneer het hele notitieblok vol staat en het eten al lang koud is, zijn ze tevreden met de lijst. Oost lijkt volgens hun op BNNVARA, Overvecht op PowNed en Vleuten de Meern krijgt vanaf nu de titel KRO-NCRV. Hun eigen wijk, Noordwest, is Omroep Zwart.

Het recept voor de vegetarische kiptaco’s

Ingrediënten (2 personen):

1 kleine mango
1 avocado
1 grote tomaat
8 taco’s
1 pak vegetarische kipstukjes
Peper & zout
3 el vegan mayonaise
2 tl sriracha

Snij de mango, avocado en tomaat in blokjes en voeg ze samen in een schaal met wat peper en zout. Bak in olie de kipstukjes op. En verwarm de taco’s in de oven. Meng de mayonaise met de sriracha in een andere kom. Vul je taco’s met de kip stukjes en de twee mixen. Eet smakelijk!