Voor studenten van de Hogeschool Utrecht is het volgen van een videohoorcollege op internet sinds kort een stuk makkelijker geworden. Door het plaatsen van tags (trefwoorden) kan een student later eenvoudig informatie opvragen uit de opgenomen colleges.
‘Dit is het eerste college waarbij ik niet let op telefoons en laptops die aanstaan’, luidt de docent van het vak Marketing het hoorcollege op de faculteit Economie en Management (FEM) in. Het is juist de bedoeling dat de studenten de elektronica gebruiken tijdens het college, dat wordt opgenomen en straks als Weblecture op Sharepoint is terug te zien.
Terwijl de docent inhoudelijk ingaat op de lesstof kunnen de aanwezige studenten met hun telefoon of laptop direct tags plaatsen bij onderdelen van het college die relevant voor ze zijn. Dit door met een code of link in te loggen in de omgeving waar de Weblecture is terug te vinden. Openbare tags maken de informatie ook beschikbaar voor medestudenten.
Vanaf september lopen pilots met het opnemen van colleges bij de FEM, Educatie en Communicatie & Journalistiek. Vanaf januari 2011 is het voor docenten van alle faculteiten mogelijk om tegen een geringe vergoeding van hoorcolleges Weblectures te maken. Daar is sinds half november ‘live tagging’ bijgekomen.
‘Succesvol’ noemt Joost Verburg deze nieuwe functie. Hij is vierdejaars digitale communicatie en doet onderzoek naar de werking ervan. ‘Tot nu toe hebben we tijdens drie hoorcolleges aan live tagging gedaan. In totaal zijn er 450 tags geplaatst. Sommige studenten gebruiken tags ter vervanging van notities. Anderen geven commentaar op de lesstof.’