Website Cursor op ‘zwart’ na conflict over onafhankelijkheid

Bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is een conflict ontstaan over de onafhankelijkheid van het platform Cursor. De redactie heeft de website op ‘zwart’ gezet nadat de hoofdredacteur gisteren uit zijn functie is ontheven, schrijft de redactie in een statement.

De redactie ervaart een toenemende druk van het college van bestuur en de redactieraad om artikelen die als onwenselijk worden gezien niet te publiceren. Dit gebeurde recentelijk bij een artikel over ‘belangenvermenging’. De redactieraad van Cursor gaf een negatief advies over publicatie.

‘Dit was echter niet op basis van journalistieke principes’, stelt de redactie. Het artikel zou ‘niet voldoen aan de informatiebehoeften van de TU/e-gemeenschap’, zo citeert Cursor de motivatie van de redactieraad. De redacteur die het artikel schreef, heeft een officiële klacht ingediend bij de universiteit.