Kort

Website over journalistenschool ‘op het digitale kerkhof’

Een website over de geschiedenis van de School voor Journalistiek lijkt verdwenen. De site svjgeschiedenis.nl is opgezet door twee oud-docenten en is vijf jaar geleden overgedragen aan de School voor Journalistiek (SvJ).

‘Voor zover ik weet, is het geheel op het digitale kerkhof beland’, zegt Louis Engelman tegen Villamedia, website over journalistiek. Samen met collega Pieter van Waesberghe is hij initiatiefnemer van de site. Die bevat honderden interviews met oud-studenten en medewerkers, duizenden foto’s en tientallen columns. Van de oprichting van de school in 1966 tot de overdracht in 2016.

De journalistenschool wilde er een community van maken waarbij studenten van nu in contact kunnen komen met alumni, zegt een SvJ-docent tegen Villamedia. Maar er is geen goede database, het mocht niet online van de privacy officer en corona gooide roet in het eten. ‘Alle beelden zijn er nog, dat wel.’