Wetenschappers doen aangifte bij de Arbeidsinspectie

Foto: Kees Rutten

Vandaag doet WOinActie aangifte bij de Arbeidsinspectie van structureel overwerk. Het platform wil een landelijk onderzoek naar de hoeveelheid tijd die nodig is voor onderwijs. Want het aantal uren die wetenschappers daar nu voor krijgen vindt het platform niet realistisch, zo schrijft NRC.

WOinActie deed een oproep aan collega’s om klachten van overwerk te verzamelen en te melden aan de Arbeidsinspectie. Tot hun verrassing reageerden meer dan zevenhonderd wetenschappers, onder andere met verhalen van werknemers met jonge kinderen die ouderschapsverlof opnemen om hun werk af te krijgen – níét om voor de kinderen te zorgen. Tientallen verslagen van chronische stress, slapeloosheid en burn-outs.

De respondenten bleken gemiddeld twaalf tot vijftien uur per week over te werken, met stress en psychische klachten als gevolg. Ruim 50 procent rapporteert oververmoeidheid, slaapproblemen en fysieke klachten als RSI, hoofdpijn en hoge bloeddruk.

Eerdere maatregelen

Marijtje Jongsma, universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit en mede-opsteller van het rapport, spreekt in NRC over eerdere maatregelen die een averechts effect hadden. ‘Massagestoelen, cursussen mindfulness, timemanagement: ze legden de schuld bij de wetenschapper, díé moest veranderen en leren omgaan met stress.’

Volgens het platform ligt de hoge werkdruk vooral aan de groei van het aantal studenten en de  financiering van hoger onderwijs. Het aantal universiteitsstudenten steeg de laatste tien jaar met 35 procent, maar het budget groeide nauwelijks. Wetenschappers zijn dus veel meer tijd kwijt aan het geven van onderwijs.

Vorige week lanceerden de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en wetenschapsfinancier NWO een plan om de hoge werkdruk van wetenschappers te verlichten door ze minder afhankelijk te maken van subsidies en beurzen. Maar daarmee tackelen ze dus niet het grootste probleem, vindt Jongsma.

Belangrijkste eis

Minister Van Engelshoven erkent dat er een miljard extra nodig is in het hoger onderwijs. Jongsma vraagt zich af of dat er deze kabinetsperiode gaat komen. Ook Van Engelshovens belofte om geld te verschuiven van de NWO naar de universiteiten is geen wondermiddel, volgens Jongsma.

Het platform voor wetenschappers wil dat de Inspectie het ‘grijze verzuim’ aan universiteiten in kaart brengt: zieke medewerkers die niet als zodanig zijn geregistreerd en ook niet worden vervangen. Ook willen ze financiering van het hoger onderwijs op basis van een duidelijke taakstelling. Duidelijk formuleren wat we willen en bepalen wat het kost: dat is de oplossing, volgens WOinActie.