Achtergrond

HU Werkbijjestudie bestaat een half jaar. Hoe gaat het ermee?

Elke dinsdag zijn medewerkers en werkstudenten van HU Werkbijjestudie aanwezig op Heidelberglaan 9. Foto: Kees Rutten

De HU is de eerste hogeschool met een digitaal platform waar studenten opleidingsrelevant werk kunnen vinden voor naast hun studie. Hoe is de stand van zaken, ruim een half jaar na de lancering?

Vacaturebank en community

Eerder schreef Trajectum uitgebreid over HU Werkbijjestudie, gelanceerd in juni 2022. De ambitie was om een online en offline platform te worden waar bedrijven, instellingen en studenten elkaar vinden. Daarbij zouden HU-studenten kunnen solliciteren op studiegerelateerde bijbanen of traineeships. Op vacatures die aansluiten op studies, voor minstens 4 en maximaal 16 uur per week (voor deeltijdstudenten max. 30 uur), zodat het iets zou worden voor naast je opleiding.

HUGS-fonds

Inmiddels hebben zo’n 115 bedrijven uit de regio een account bij HU Werkbijjestudie. Dit zijn uiteenlopende bedrijven als Gpi Tanks, AP Support en gemeente Utrecht. Het UMC Utrecht is sinds vorige week ook aan het lijstje toegevoegd. Het HU-platform wil zich vooral richten op organisaties met vraagstukken over duurzaamheid, gezondheid & welzijn, onderwijs en digitalisering.

Sinds de zomer hebben er ruim 300 vacatures op de website gestaan. Die variëren van een bijbaan in de kinderopvang en een functie als junior Marketeer tot een Microsoft Consultant of traineeship voor Young Financials.

Werkbijjestudie organiseert ook evenementen en trainingen. Zo biedt Student Support Centre (SSC) sollicitatietrainingen aan. Daarnaast kunnen studenten bij een aantal gelegenheden een LinkedIn-foto laten maken.

Aan het HU-platform zelf zijn tien nu tien werkstudenten verbonden, voor het beheer van platform, sales en marketing, HR en events. De eerste vier jaar wordt het platform gefinancierd met 180.000 euro vanuit het HUGS-fonds.

Net als in Wageningen?

Nog meer cijfers: een vacature wordt gemiddeld 16 keer bekeken. Van de 10 studenten die een vacature bekijken, solliciteren er gemiddeld 2. Maar hoeveel HU-studenten uiteindelijk een baan hebben gevonden via het platform, dat is niet terug te zien in het systeem vanwege privacyredenen. Doron Verstraelen, verantwoordelijk voor externe relaties: ‘Wij zijn een verbinder en geen partij in een overeenkomst tussen student en werkgever.’

Volgens Verstraelen staat het platform voor de volgende stap: er kunnen en moeten nog veel meer vacatures op de site komen. ‘Zeker gezien de arbeidsmarkt, de innovatie-uitdagingen waarvoor het beroepenveld staat en het aantal studenten op de HU.’

Hij wijst op de careerservice van Wageningen University & Research (WUR): ‘Die had binnen twee jaar de helft van haar studenten op zo’n soortgelijk platform.’ Dat zijn 7.000 van de 14.000 studenten.

Vervolgens draait het om het afstemmen van vraag en aanbod op elkaar. Verstraelen: ‘De groei van het aantal studenten moet gelijklopen met het aanbod vanuit het beroepenveld.’

Samenwerken binnen en buiten de HU

Hij merkt veel interesse vanuit de zorgsector vanwege het personeelstekort daar maar ook door de samenwerking in het project HU Gezond & Wel. ‘Zij plaatsen hun leerwerkopdrachten in zorgcentra op ons platform.’ Verstraelen hoopt op nog meer samenwerkingen binnen de HU.

Bij andere vakgebieden met minder vacatures – bijvoorbeeld in de IT- werven de werkstudenten van Werkbijjestudie actief bedrijven. Verstraelen: ‘Die groei willen we organiseren door samen te werken met overkoepelende arbeidsorganisaties. Denk aan UtrechtZorg, waar 85 werkgevers uit de zorg aan verbonden zijn, of UtrechtLeert, een vergelijkbare organisatie voor het onderwijs in de regio Utrecht en U-Tech voor de ICT-sector.’

Studieverenigingen

Andersom, bij een overschot van een bepaald type vacatures, proberen ze actief studenten te trekken. Op dit moment hebben 852 HU-studenten een account. Een kwart daarvan heeft gebruik gemaakt van de LinkedIn-profielfoto-acties en cv-adviezen die HU Werkbijjestudie aanbiedt.

Het platform wil gaan samenwerken met studieverenigingen om meer studenten te trekken. Verstraelen: ‘We kunnen bijvoorbeeld onze partners met hen delen, en via hun netwerk weer nieuwe studenten verleiden het platform te benutten, evenementen te bezoeken en werk aan te bieden. Win-win.’

‘Stagebijjestudie’

Verstraelen: ‘Veel bedrijven komen ook naar ons toe met stagevacatures. We willen echter een duidelijk onderscheid maken tussen ons platform en de praktijkbureaus van de HU – waar studenten hun stages kunnen vinden. Dus wij sturen die stagevacatures door naar de praktijkbureaus. Zij sturen bij- en starterbanen – die ze soms doorgestuurd krijgen van stagebedrijven – weer door naar ons. We zijn blij met deze verwijzing want het zorgde voor verdere groei.’

‘Werknajestudie’

In de zomer kreeg Verstraelen vanuit verschillende organisaties de vraag of zij ook startersbanen mogen aanbieden op het platform. ‘We hebben toen besloten dat te doen omdat het past bij ons uitgangspunt opleidingsrelevant werk aan te kunnen bieden. Ook al is de originele naam Werkbijjestudie dan niet meer dekkend.’ Studenten die bijna klaar zijn met hun studie, kunnen solliciteren op deze startersbanen. Na hun studie hebben studenten nog drie maanden toegang tot het platform en daarna wordt hun account geblokkeerd.