Columns

Wie studeerdt er nau bij ons noch af in goed Nederlants?

Marilène Vis. Foto: Kees Rutten

Weet jij nog precies wat de dt-regel is? Iets met ’t kofschip, toch? Ik heb mijn havo Nederlands keurig afgerond met een 7, maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis over deze regeltjes als sneeuw voor de zon verdween toen ik het gebouw van mijn middelbare school in 2020 verliet.

Ik schrijf altijd gewoon op gevoel, dus ik weet zeker dat mijn eindredacteur hier en daar wel aan mijn stukken moet sleutelen. Maar omdat ik als kind veel geschreven en gelezen heb, zit mijn spelling- en grammaticaniveau over het algemeen wel snor. Toch hoor ik in de wandelgangen van mijn opleiding dat dit niet bij iedere journalistiekstudent het geval is. Sterker nog: onze kennis van de Nederlandse taal schijnt belabberd te zijn.

Vooral stageplekken schrikken zich wezenloos als ze het eerste stuk van een  SvJ’er te zien krijgen, hoorde ik van een docent. Van interpunctie hebben we geen verstand en ons grammaticaniveau is om te janken. Een van de docenten schreef er zelfs een column over op SvJMedia. Ze schrijft dat studenten het ‘lang niet altijd erg lijken te vinden dat ze niet foutloos kunnen schrijven’.

Maar hoewel er zoveel kritiek is op onze taalvaardigheid, wordt er schrikbarend weinig ondernomen om dit probleem aan te pakken. In mijn eerste jaar van de opleiding heb ik een taaltoets moeten maken. Geen lessen vooraf, gewoon zitten en invullen. De studenten die moeite hadden met taal, moesten zelf maar aan de bel trekken voor extra hulp en begeleiding.

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen worden dat een goede basiskennis over de Nederlandse taal van groot belang is bij een vak als journalistiek. En dat het gênant is om simpele spelfouten te maken als je stageloopt op een professionele redactie.

Dus misschien ben ik heel conservatief wanneer ik voorstel om gewoon een vak ‘Nederlands’ in te voeren op de School voor Journalistiek. En begrijp me niet verkeerd: niemand heeft daar zin in. De studenten niet, en de docenten waarschijnlijk ook niet. Maar het is wel heel makkelijk om ons SvJ’ers constant te laten horen dat we het taalniveau van een baksteen hebben, om er vervolgens niks mee te doen. Want laten we eerlijk zijn, HU. Is onze opleiding niet jullie verantwoordelijkheid?