Windesheim-docent roeit de oceaan over tegen ‘plastic soup’

Een roeitocht van 58 dagen, 1 uur en 11 minuten. Deze zwaarste roeirace ter wereld – de Atlantic Challenge – ondernamen de docenten Tristan Sim (Hogeschool Windesheim) en Aidan Scherpbier (Thorbecke College in Zwolle). Dat meldt de regionale krant De Stentor.

Zij steunden daarmee The Ocean Movement, een organisatie die strijdt tegen ‘plastic soup’ in de oceanen. De afgelopen jaren waarschuwden de docenten studenten en scholieren voor de gevaren van plastic in de wateren van de wereld. De roeimarathon met de boot van acht vierkante meter startte op 12 december.

Vanaf de Canarische eilanden legden ze 5000 kilometer af over de Atlantische Oceaan naar het eiland Antigua in de Caribische Zee. De onderneming was niet zonder gevaren. Op volle zee dreigden de docenten overvaren te worden door een vrachtschip. Maar de 200 meter grote boot verlegde op verzoek van het tweetal de koers.