Interview

Feya verspreidt zelfliefde met haar Boobie Babes

Foto: Kees Rutten

Tijdens haar opleiding Communicatie en Multimedia Design begon Feya (23) haar bedrijf. Ze maakt kunst met de boodschap dat iedereen perfect is zoals hij is.

Afgelopen zomer is Feya afgestudeerd. Twee weken geleden stopte ze met haar vaste baan als grafisch vormgever. Nu heeft ze alle tijd voor Boobie Babes. Als je haar website bezoekt, zie je kleurrijke vrouwen met billen en borsten in verschillende vormen en maten. Boobie Babes verkoopt kaartjes, shirts, hoodies, tasjes en kalenders met vrolijke illustraties van blote vrouwen. Vrouwen die trots zijn op wie ze zijn. In Feya’s studentenkamer hangt vol met tientallen illustraties.

‘Laatst kreeg ik een berichtje van een goede vriendin van mij dat ze niet lekker in haar vel zat. Ze zei “ik zag je print voorbij komen en die kan ik nu heel goed gebruiken”. Dat vond ik zo mooi om te horen.’

Foto: Kees Rutten

Boobie Babes, hoe kom je aan die naam?
‘Het woord babe vind ik krachtig en stoer. Om het zomaar “een vrouwtje” te noemen, past niet bij mijn kunst. En ik teken blote vrouwen, dus de naam was snel bedacht. De slagzin van Boobie Babes is strike a pose. Dat begon toen ik vrouwen in verschillende posities begon te tekenen. Die zin zegt: je mag er zijn. Je mag er staan.’

Hoe ben je met Boobie Babes begonnen?
‘Ik was altijd al bezig met tekenen en illustreren. Het is een uitlaatklep, ik kan mijn fantasie erin kwijt. In 2019 tekende ik mijn eerste babe. Zomaar. Ik werd er direct blij van, ik voelde dat er iets ontstond. De tekening heb ik digitaal uitgewerkt. 

Ik vond het leuk om hem op een kaartje te drukken en naar vrienden en familie te sturen. Want waarom zou ik een kant en klare kaart in een winkel kopen als ik er zelf ook een kan maken die helemaal naar mijn wens is? Mensen vonden het kaartje leuk. Daarom tekende ik meer babes en maakte ik een kaartenset van vier kaarten. Via mijn Instagram verkocht ik de sets. Sinds een jaar noem ik Boobie Babes een onderneming en heb ik een webshop met allerlei producten.’

‘Had ik niet beter naar de HKU kunnen gaan?’

Illustreerde je veel tijdens je opleiding Communicatie en Multimediadesign?
‘Gedeeltelijk. De opleiding is een combinatie tussen onderzoek en ontwerpen. De essentie is om de doelgroep waarvoor je iets maakt te leren kennen en op deze manier iets te kunnen ontwerpen wat perfect aansluit bij de behoefte. Soms twijfelde ik tijdens mijn studie. Had ik niet beter naar de HKU kunnen gaan? Maar juist die combinatie van theorie en praktijk heeft ervoor gezorgd dat ik een boodschap kan overbrengen. Ik heb mijn eigen stijl ontdekt. In mijn tweede jaar heb ik onderzoek gedaan naar kinderboeken en een eigen kinderboek geïllustreerd. En via mijn studie leerde ik zeefdruk kennen. We gingen met de klas naar de Utrechtse printstudio Kapitaal. Daar ga ik nu nog steeds heen om mijn shirts en tasjes te bedrukken.’

Foto: Kees Rutten

Wat is het idee achter de illustraties?
‘Ze staan vooral voor zelfliefde. Als vrouw heb ik veel onzekerheden ervaren. Zie ik er wel mooi uit? Kan ik dat wel goed? Wat ben ik waard? Achteraf vind ik het zonde dat ik zoveel tijd heb verloren aan piekeren en dingen invullen voor anderen. Als ik nu negatieve gedachten heb, probeer ik ze om te draaien naar iets positiefs. Een kwestie van veel oefenen. Het doet mij bijvoorbeeld niet veel meer als mensen mijn werk niet leuk vinden. Als het niet je smaak is, is dat niet je smaak. Ikzelf vind ook niet alle kunst mooi.

Mijn bedrijf voelt voor mij ook als therapie. Alle vrolijke tekeningen geven de boodschap: je bent goed zoals je bent. Ik hoop dat anderen zich ook krachtig voelen als ze kijken naar mijn kunst.’

Hoe gaan ze zich dan krachtiger voelen?
‘Het zijn vrolijke kleurrijke lichamen. Eerst begon ik met vollere babes, nu maak ik ook minder volle babes. Lichamen zijn bij iedereen anders en ik vind het mooi om dat weer te geven. Een mens is gewoon een mens en elk lichaam mag er zijn. Mijn kunst staat voor body positivity (een beweging die zich richt op het idee dat alle lichamen goed zijn en gezien mogen worden, red.) maar is niet beladen. Het heeft humor.’

‘Mijn oma heeft ook een Boobie Babe hangen.’

Is het alleen voor vrouwen?
‘De meeste van mijn klanten en volgers zijn vrouwen. Maar mijn kunst is voor iedereen die wat positiviteit kan gebruiken. Ik ken mannen die het graag als cadeau geven en ik heb vrienden die de shirts dragen. Mijn oma heeft ook een print thuis hangen.’

Wat zijn je toekomstdromen?
‘Nu is mijn werk vooral nog te zien in Utrecht, dit wil ik graag uitbreiden naar andere steden zoals Amsterdam. Vanaf april ga ik verhuizen naar een studio met atelier. Daar kan ik al mijn spullen kwijt, zodat ik de webshop beter kan runnen. Nu doe ik er nog meerdere freelance-klussen naast, van het ontwerpen van logo’s en huisstijlen tot aan menukaarten. Ik hoop dat ik uiteindelijk voltijds aan Boobie Babes kan werken en van mijn hobby mijn werk weet te maken.’