Zorgen over nieuwe lichting stappende studenten in Utrecht

Afdeling Utrecht van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maakt zich zorgen over het gedrag van jongeren en studenten die voor het eerst deelnemen aan het nachtleven in Utrecht. Door de coronapandemie was er van uitgaan twee jaar lang nauwelijks sprake. Nu dat weer het geval is, weten jongeren niet goed waar de grenzen van gedrag en alcoholgebruik liggen.

‘Dit is een nieuwe lichting die nog moet leren om uit te gaan.’
Dat zegt Jan Hagenouw van de KHN tegen AD. ‘Normaal gesproken mengt zo’n nieuwe groep zich tijdens het uitgaan in de bestaande stroom.’ Maar omdat die stroom er al twee jaar haast niet is, ‘is er een nieuwe groep die als het ware opgevoed moet worden.’

Ook de gemeente ziet een toename van het aantal dronken jongeren. ‘Onze inspecteurs merken het op straat’, zegt een woordvoerder tegen AD. Samen met verslavingsinstantie Jellinek en Koninklijke Horeca Nederland zoeken ze naar een oplossing.