Aan de HU gaat de bitterbal in de ban

Foto: Wikipedia

De HU doet de bitterbal en andere vlees- en vissnacks in de ban. De gerechten worden straks niet meer opgediend bij borrels en lunches. De cateraars Vitam en Van Leeuwen in de locaties Utrecht en Amersfoort stappen per 1 februari namelijk over op een vegetarisch menu.

Geen bitterbal of Spaanse worst meer op borrels, en ook geen pizzapunt met kip tijdens brainstormsessies. Vitam verzorgt de koffie, thee en versnaperingen bij vestigingen van de hogeschool op het Utrecht Science Park. Cateraar Van Leeuwen doet dit bij HU Amersfoort. Het menu biedt al vegetarische keuzes. Maar de HU heeft de cateraars gevraagd om over te stappen op een compleet vlees- en visloze kaart voor bestellingen bij borrels, lunches, vergaderingen en evenementen.

Alternatief
‘We zijn een nieuwe lijst met gerechten aan het maken voor lekker eten bij onder meer de borrel’, vertelt Jos Goud, manager Banqueting bij Vitam. Wat het alternatief voor de traditionele bitterbal zal zijn, vertelt hij nog niet.

De HU wil meer werk maken van duurzaamheid en de consumptie van vlees en vis beperken. Een van de doelstellingen is een reductie van twintig procent van de CO2-uitstoot in 2020 in vergelijking met 2014. Ook bij Universiteit Utrecht zijn sinds kort alleen nog vegetarische lunches te bestellen bij de cateraar.

Daarmee zijn vlees en vis nog niet verdwenen van de HU. Andere aanbieders van eten in de food courts en en science cafés bieden namelijk nog wel niet-vegetarische gerechten.