Adieu Sharepoint en HUbl, hallo Canvas

Studenten en docenten experimenteren met Canvas

De HU werkt aan invoering van een nieuw en flexibel leerplatform met de naam Canvas. De eerste opleidingen starten hiermee in 2018. Leeromgevingen als HUbl en Sharepoint Cursussites worden op termijn niet meer ondersteund.

Een leermanagementsysteem (LMS) zoals Canvas is een online platform voor onderwijs. Docenten plaatsen er lesstof, video’s en oefentoetsen die studenten vervolgens kunnen bekijken. Studenten werken er gezamenlijk aan opdrachten en ook communicatie tussen studenten onderling en tussen docenten en studenten verloopt veelal via het platform.

Binnen de HU werken opleidingen met verschillende leerplatforms. Veel opleidingen gebruiken Sharepoint Cursussites, de educatieve opleidingen hanteren het door de HU zelf ontwikkelde HUbl en bij de instituten voor Media en Communicatie is Moodle in zwang.

Geschikt alternatief
Onhandig, al die verschillende systemen. Het belemmert de hogeschool om bijvoorbeeld gepersonaliseerd leren digitaal te ondersteunen, vertelt Ellen Schuurink, manager Digitale Leeromgeving. Dus ging de HU op zoek naar een geschikt alternatief. Na een Europese aanbesteding en kritische reflectie bleven twee gegadigden over. ‘Een groep van veertig studenten en docenten experimenteerde hiermee’, zegt Schuurink. ‘Vrijwel iedereen koos na afloop voor Canvas.’

Het Amerikaanse bedrijf Instructure lanceerde Canvas enkele jaren geleden. Inmiddels gebruiken duizenden onderwijsinstellingen het. In Nederland bijvoorbeeld de TU Eindhoven, Universiteit van Amsterdam, de Nyenrode Business Universiteit en Fontys Hogescholen.

Vijfhonderd leerapps
De bedoeling is dat in 2018 de eerste opleidingen van de HU met Canvas van start gaan. Hierover worden gesprekken gevoerd met in ieder geval de instituten voor ICT, Business Administration en Ecologische Pedagogiek.

Canvas beschikt over een bibliotheek van zo’n vijfhonderd leerapps die ingezet kunnen worden. Daarnaast biedt Canvas veel mogelijkheden om uit te breiden. Gegevens over studenten en medewerkers van de HU, zoals die in Osiris, kunnen via koppelingen automatisch overgezet worden naar Canvas. ‘Dit scheelt een hoop administratief werk’, zegt Schuurink.

De volgende stap
Met de introductie van Canvas schuift de HU de digitale leeromgeving HUbl aan de kant. De hogeschool is dit systeem vijf jaar geleden zelf gaan ontwikkelen. Gangbare LMS-en zoals Blackboard waren te weinig flexibel en dus niet geschikt. ‘HUbl heeft de HU ver gebracht in haar ambities en het is nu tijd voor de volgende stap.’

De vraag is bovendien of een hogeschool wel de aangewezen organisatie is om het digitale wiel uit te vinden. Schuurink: ‘Het vergt veel investeringen om functionaliteiten te ontwikkelen. Bij Canvas krijgen we die erbij; we hoeven het allemaal niet zelf te doen. We liften mee op wereldwijde ontwikkelingen op dit gebied.’

‘Verleidingsstrategie’
De opleidingen binnen de HU hoeven niet per se te gaan werken met Canvas. ‘We verplichten niks’, benadrukt Schuurink. Aan de andere kant zal de ondersteuning die de hogeschool biedt voor andere leerplatforms verdwijnen. ‘We faseren de aankomende jaren de ondersteuning van HUbl en Sharepoint Cursussites uit. We hopen dat dan iedereen overgestapt is naar Canvas.’

Geen dwang dus, maar een ‘verleidingsstrategie’. De hogeschool probeert de opleidingen duidelijk te maken dat Canvas de aantrekkelijkste leeromgeving is om mee te werken. Het biedt instituten de mogelijkheid om op één plek het digitale onderwijs aan te bieden. Daar komt bij dat docenten bij sommige leeromgevingen studenten handmatig moeten aanmelden voor cursussen; bij Canvas gebeurt dat automatisch. ‘Dat zijn een paar van de verleiders om straks over te stappen’, zegt Schuurink.

Als opleidingen toch met een eigen systeem willen werken, dan kan dat. ‘Dan betalen ze zelf de licentie- en andere kosten en zorgen ze zelf voor het beheer. Maar ik krijg veel signalen dat opleidingen mee willen doen met Canvas omdat het te veel tijd en geld kost om een apart systeem in de lucht te houden.’

Parade Digitale Leeromgeving
Tijdens de DLO Parade van 2 tot en met 6 oktober op diverse locaties van de HU kunnen studenten en medewerkers kennismaken met de nieuwe leeromgeving Canvas en andere digitale toepassingen binnen het onderwijs.