Studenten kunnen de doorslag geven in het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Minister Bussemaker hoopt dat ze allemaal gaan stemmen. En liefst vóór het verdrag.
'Democratie is een groot goed, daar weten ze in Oekraïne alles van', zegt PvdA-minister Jet Bussemaker van Onderwijs. Daarom wil ze graag dat alle studenten woensdag naar de stembus gaan.
Is het referendum voor studenten belangrijk genoeg?
'Studenten zijn met zeshonderdduizend. Ik zou tegen hen willen zeggen: jullie kunnen met zijn allen het verschil maken tussen ja en nee. Als je solidair bent met studenten en leeftijdsgenoten in Oekraïne, dan is het logisch om ja te zeggen tegen het verdrag.'
Weten we genoeg om over zo’n ingewikkeld verdrag te stemmen?
'Er zijn stemwijzers, kranten schrijven er uitgebreid over… Maar de hoofdlijn is simpel: het akkoord gaat over internationale handel en samenwerking. Je hoeft heus niet alle ins en outs te kennen om daar vóór te zijn. Het verdrag gaat niet over lidmaatschap van de Europese Unie.'
Sommige mensen vinden het referendum onzinnig en willen niet stemmen, zodat de opkomst onder de dertig procent blijft.
'Dan moet je maar net verwachten dat al die andere miljoenen burgers ook niet gaan stemmen. Ik denk dat we de dertig procent wel gaan halen. Zorg liever dat er een duidelijk geluid vanuit studenten komt.'
Verwacht u dat het hoger onderwijs iets van het akkoord merkt?
'De overeenkomst kan tot nieuwe samenwerkingsverbanden leiden. Het zal niet storm lopen, maar voor niches is het toch interessant. Oost-Europese landen zijn bijvoorbeeld sterk in wis- en natuurkunde. Of denk aan Slavische talen, wellicht. Het verdrag kan voor sommige wetenschappers een meerwaarde hebben. Verder kunnen studenten uit Oekraïne makkelijker hier komen studeren. Dat heeft ook betekenis voor onze studenten. Het is een verrijking voor iedereen als culturen met elkaar in aanraking komen.'
Zullen er veel studenten van Oekraïne naar Nederland komen?
'We hebben een tijd gekend dat we veel Russische studenten hadden, en die zijn er nog steeds wel. Dus waarom zouden er geen studenten uit Oekraïne hierheen willen komen? In de stroom van handel en politieke hervorming zal ook sociale samenwerking tussen allerlei soorten instellingen ontstaan, ook in het hoger onderwijs. Als je dat allemaal niet wilt, moet je tegen stemmen. Stem anders vooral vóór.'


‘Democratie is een groot goed, daar weten ze in Oekraïne alles van’ Hoe durft U, mevrouw Bussemaker? Oekraïne is het meest corrupte land in Europa. Dit is bekend. U durft onze studenten te vragen ja te stemmen voor een contract met een stelletje criminelen. Schandalig. Wat staat er in dit artikel?…..geen enkele onderbouwing over het waarom. Nee hoor je hoeft niet te weten waar dit precies over gaat, gewoon de studenten in Oekraine steunen en ja zeggen. Pure propaganda en denigrerend naar onze weldenkende studenten.
Solidair ben ik. Met de studenten en de medemens uit de Oekraine, solidair met hun wens hun land op te bouwen… Er zijn daar mensen die durven en corrupte politieagenten en ambtenaren zonder pardon op straat zetten.. En op hun eigen manier zoeken naar een nieuw Oekraine.. Europa doet er goed aan een goede buur te zijn, maar zich verder niet voor karretjes van Monsanto Inc ( lees Amerikaanse handelsbelangen) te laten spannen en deze belanghebbers te helpen de grondstoffen van dit land te misbruiken voor hun eigen ziekelijk gemanipuleerde zaaigoed. Laat Europa haar naam eer aan doen en haar vertegenwoordigers bewegen zich bezig te houden met menselijkheid, niet met dollars…. En inderdaad mevrouw de minister, u vertegenwoordigd de regering… U behoort geen stemadvies te geven… Ook al is een aanvulling op onze studentenaantallen vanuit de Oekraine misschien verleidelijk.
Solidair ben ik. Met de studenten en de medemens uit de Oekraine, solidair met hun wens hun land op te bouwen… Er zijn daar mensen die durven en corrupte politieagenten en ambtenaren zonder pardon op straat zetten.. En op hun eigen manier zoeken naar een nieuw Oekraine.. Europa doet er goed aan een goede buur te zijn, maar zich verder niet voor karretjes van Monsanto Inc ( lees Amerikaanse handelsbelangen) te laten spannen en deze belanghebbers te helpen de grondstoffen van dit land te misbruiken voor hun eigen ziekelijk gemanipuleerde zaaigoed. Laat Europa haar naam eer aan doen en haar vertegenwoordigers bewegen zich bezig te houden met menselijkheid, niet met dollars…. En inderdaad mevrouw de minister, u vertegenwoordigd de regering… U behoort geen stemadvies te geven… Ook al is een aanvulling op onze studentenaantallen vanuit de Oekraine misschien verleidelijk.