Extra verkiezingen voor nieuwe instituutsraden

De zes faculteitsraden van de HU worden vervangen door 22 instituutsraden, staat in een voorstel van het college van bestuur. Omdat de zittende raadsleden hun zetel dan verliezen, komen er in december extra verkiezingen.

Met de geplande afschaffing van de faculteiten per 1 januari 2017 verdwijnen ook de zes facultaire medezeggenschapsraden. Hiervoor in de plaats krijgen de bestaande instituten elk een Instituutsraad (IR). De organisatiewijzigingen gaat waarschijnlijk per 1 januari 2017 in en dus komen er van 12 tot en met 18 december verkiezingen voor deze raden.

Dat staat in de ‘Overgangsregeling medezeggenschap’ die het college van bestuur ter goedkeuring aan de Hogeschoolraad (HSR) heeft gestuurd. Het college wil de faculteiten opheffen om de instituten en docententeams meer ruimte te geven. Dit moet de onderlinge samenwerking bij onderwijs en onderzoek stimuleren.

Kleiner
De instituutsraden zijn kleiner van omvang dan de huidige faculteitsraden, die doorgaans achttien zetels tellen. Het gros van de nieuwe raden zal bestaan uit zes leden: drie studenten en drie medewerkers. Grote instituten met vijf of meer opleidingen hebben acht zetels te verdelen: dat zijn het Institute for Business Administration, Instituut Archimedes en het Instituut voor Paramedische Studies. In totaal gaat het om 138 zetels, dat zijn er 42 meer dan de faculteitsraden nu bevatten.

De bevoegdheden van de instituutsraden zijn zoveel mogelijk gelijk aan die van de bestaande faculteitsraden. Dat betekent bijvoorbeeld dat de nieuwe raden instemmingsrecht hebben op de begroting, belangrijke beleidsplannen en het onderwijs- en examenreglement van het instituut. Studenten en medewerkers kunnen zich kandidaat stellen van 21 november tot en met 4 december.

Wetswijzigingen
Behalve de instelling van instituutsraden zijn ook de reglementen van de andere medezeggenschapsraden aangepast aan de nieuwe situatie per 1 januari volgend jaar. Ook zijn tussentijdse wetswijzigingen opgenomen in de reglementen. Zo is expliciet vermeld dat de HSR minimaal twee keer per jaar overlegt met de Raad van Toezicht. Het reglement van de opleidingscommissies is ook geactualiseerd: de faculteitsdirecteur is niet langer verantwoordelijk voor de OC’s maar de instituutsdirecteur.

De Kenniscentra krijgen vooralsnog geen eigen medezeggenschapsraad. Zij vielen tot op heden onder de faculteiten en gaan straks als zelfstandige eenheden naast de instituten verder. De bevoegdheden op het gebied van onderzoek die nu bij de faculteitsraden liggen, worden overgeheveld naar de Hogeschoolraad. Niet de faculteitsraad maar de HSR levert straks leden voor de benoemingsadviescommissie voor lectoren.

Lean and mean
De Personeelsraad blijft voorlopig ongewijzigd functioneren. De medezeggenschap voor het ondersteunend personeel van HU Diensten blijft hier belegd. Doordat de functie van directeur HU Diensten per komend jaar niet meer bestaat, worden de directeuren van de zes diensten direct door het college aangestuurd. Daarom moet er een nieuw ‘aanspreekpunt’ vanuit de directeuren voor de raad komen.

Bedoeling is dat de tijdelijke medezeggenschapsregeling in januari 2017 ingaat en eindigt in september van dat jaar. In de tussentijd wil het college dat er een geheel nieuw ‘lean and mean’ reglement voor de medezeggenschap wordt ontworpen die in het nieuwe collegejaar van start gaat.

Vakbonden
Verder komt er een ‘herplaatsingsregeling’ voor medewerkers die specifiek verbonden zijn aan de faculteiten. Dit hebben het college van bestuur en de vakbonden afgesproken, meldt een nieuwsbrief van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Het gaat om ruim vijftig personen die elders aan de hogeschool worden ingezet. Er komen geen gedwongen ontslagen; een herplaatsingscommisie bekijkt bij vacatures of een van hen geschikt is.

De organisatiewijzigingen bij de hogeschool komen niet zonder slag of stoot tot stand. Een commissie van de HSR, de faculteitsraden en de Personeelsraad hebben hun bedenkingen. Zij zijn niet per se tegen de plannen maar wilden meer uitgewerkte documenten zien, zoals een bestuurs- en medezeggenschapsreglement. Dat was overigens ook een eis van de Raad van Toezicht. De HSR heeft inmiddels in principe groen licht gegeven, maar moet nog instemmen met de concrete reglementen.