520 werkplekken voor studenten in nieuwe HU Bibliotheek

De nieuwe HU Bibliotheek (HUB) opende op maandagochtend 9 januari de deuren op de verbouwde locatie Padualaan 99 in De Uithof. Behalve boeken en tijdschriften herbergt de bibliotheek 520 werkplekken voor studenten.

‘Het is een ware concurrent van de universiteitsbibliotheek’, zei collegelid Tineke Zweed bij de opening. De collecties van de verschillende faculteiten kregen hier een plek: 1800 meter boeken zijn er gestald in de rekken. De openingstijden zijn verruimd: van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur. Het geheel oogt ruim, strak en modern.

De centrale bibliotheek beslaat drie etages. De ingang bevindt zich op de eerste verdieping en van daaruit kunnen bezoekers naar de begane grond en tweede verdieping. De indeling bestaat niet zozeer uit aparte rijen kasten en werkplekken, maar uit een diversiteit aan zithoeken en werktafels die worden geflankeerd door boekenrekken. ‘We hopen dat het daardoor rustig blijft’, zegt Bianca Pannekoek, een van de managers van de HUB.

Zones
De verdiepingen zijn ingedeeld in zones A tot en met E. In zone A bevinden zich bijvoorbeeld de kranten, tijdschriften, spellen en dvd’s. Zone B richt zich op recht en kunst terwijl in zone C vooral de technische boeken te vinden zijn. In D en E staan de boeken voor de lerarenopleidingen. De bewegwijzering is deels al aanwezig, maar moet nog verder worden aangebracht.

Hier en daar werken nog monteurs. Ze zijn in de weer met lampjes en sloten. Dat weerhoudt Saffira Dorand, vierdejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening, er niet van een plekje te zoeken om te gaan studeren. ‘Het is heel groot’, zegt ze over de gloednieuwe bieb. ‘Ik weet nog niet waar alles staat dus het wordt een beetje zoeken. Maar het lijkt me echt een goede studieruimte.’

Instituutspleinen
Padualaan 99 biedt vanaf 9 januari ook onderdak aan het Instituut voor Gebouwde Omgeving en het Institute for Engineering & Design. De instituutspleinen en onderwijsruimtes zijn maandag ook in gebruik genomen. Padualaan 99 heeft geen kantine. Voor maaltijden wordt verwezen naar het food court bij de buren op 101 of het restaurant op nummer 97. Deze drie locaties worden gezien als één cluster.