Nieuw: laptops en beamers uit de muur

Foto's: Maarten Nauw

Het lijkt toekomstmuziek maar aan de HU-locatie Heidelberlaan 7 is het al werkelijkheid; studenten en medewerkers kunnen laptops, camera’s en beamers uit de muur halen. Net als de kroketten bij de FEBO.

Sinds maandag 15 mei is de ‘uitleenmuur’ binnen naast de ingang van het gebouw geopend. Het is een pilot waarbij studenten en medewerkers zonder tussenkomst van personen allerlei audiovisuele middelen kunnen reserveren, ophalen en inleveren. Medewerkers kunnen ook fietsen reserveren en de sleuteltjes uit de kastjes meenemen.

Het werkt zo. Je logt in op www.ask.hu.nl, vult in het zoekveld ‘uitleenmuur’ in, klikt op een linkje en nog een keer op de link ‘Lockersysteem uitleenmiddelen’. Nu verschijnt een lijst met beschikbare apparaten en fietsen. Zichtbaar wordt of laptop, camera of fiets beschikbaar is waarna ingevuld moet worden wanneer je het wilt ophalen en weer inleveren.

QR-code
Op je HU-account krijg je vervolgens een mailtje met een QR-code. Die scan je met je smartphone op de QR-scanner van de uitleenmuur en het deurtje floept open. De laptop, camera of beamer staat tot jouw beschikking. Ook het inleveren gebeurt aan de hand van de QR-code.

De uitleenmuur is sinds maandag operationeel maar kampte nog met kinderziektes. Laptops die teruggebracht werden bijvoorbeeld werden nog door medewerkers ingenomen. Vanaf vandaag moet het systeem vlekkeloos werken. Het reserveren kan 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ophalen en retourneren van de spullen kan tijdens de openingstijden van de Heidelberglaan 7. Medewerkers kunnen met hun facility card ook zonder reserveren bij de muur terecht, maar lopen dan de kans dat apparaten al uitgeleend zijn.