Mevrouw Chang ‘huisjesmelker van het jaar’

De jury – LSVb-voorzitter Irene van den Broek en SP-kamerlid/ROOD-voorzitter Renske Leijten – kozen Chang uit 150 nominaties, die grotendeels via een enquête werden verzameld. Uit het rapport blijkt dat de Utrechtse huisbaas weinig oog heeft voor brandveiligheid. Om speciale brandveiligheidseisen voor huizen met meer dan vijf bewoners te omzeilen, zette ze studenten op straat.
Chang presenteert zich volgens LSVb en ROOD bovendien veel beter dan ze is. Studenten die bij haar huren, zijn gelokt met advertenties voor een kamer van elf vierkante meter voor 350 euro, terwijl het feitelijk ging om een ruimte van slechts zeven vierkante meter. Daarnaast zou de huisbaas over haar service liegen. Reparaties laten volgens het rapport jaren op zich wachten.
De jury probeerde de prijs vrijdag 12 januari aan Chang uit te reiken via een overrompelingsactie. De organisatoren stuurde een Groningse student op haar af die met spoed op zoek is naar een kamer, maar in plaats van de aspirant-huurder dook de LSVb/SP-delegatie op. Chang koos eieren voor haar geld en nam de benen.
ROOD bekroont de grootste ‘profiteur van de woningnood’ al jaren met de titel ‘huisjesmelker van het jaar’. Sinds vorig jaar doet ook de LSVb mee. Toen ging de titel naar de Amsterdamse huisbaas F. Meijer van Bakaro BV. Die noemde de actie toen ‘ludiek’.
De klachten komen niet alleen uit Amsterdam en Utrecht. Ook in andere steden en dorpen zijn huisbazen te vinden die het niet te nauw nemen met de regels. Zo is in Eindhoven een pand met drie etages niet voorzien van brandveiligheidsmaatregelen en is er in Groningen een pand gesloopt vanwege achterstallig onderhoud.
Volgens Van den Broek is met de 150 inzendingen niet het hele verhaal verteld. ‘We hebben met meer studenten contact gehad, onder meer in Groningen en Tilburg. Die wilden niet met onze enquête meedoen omdat ze bang waren voor represailles van hun huisbaas.’ (HOP)

Zie ook pagina: Zes vierkante meter voor 320 euro

Chang hyves opgericht
Naar aanleiding van de huisjesmelkersverkiezing is de 'Chang huurders' hyves opgericht. Yvonne Beijer en Daniel Berkhoff wilden wel eens weten wie er nou allemaal last hadden van hun huisbaas.
Daniel: 'Het begon eigenlijk als grapje. Toen we hoorden dat ze 39 panden bezit, wilden we eigenlijk wel eens weten wie dat dan allemaal zijn. Omdat de meeste studenten wel op hyves zitten leek ons dit een handig idee. Nu kunnen we uitwisselen wat ze bij wie flikt. Een soort leedbind. Maar toen bedachten we dat het ook meteen een soort platform is waarop huurders elkaar kunnen aansporen om naar de huurcommissie te stappen. Toen werd het ook ineens politiek beladen, haha.' (SH)