Nog tientallen kandidaten nodig voor instituutsraden

Het loopt niet storm bij de kandidaatstelling voor de nieuwe instituutsraden. In totaal hebben zich tot nu toe 81 medewerkers en studenten aangemeld, terwijl er 138 zetels beschikbaar zijn.

Omdat de faculteiten per 1 februari ophouden te bestaan, stoppen ook de faculteitsraden. Daarvoor in de plaats komen 22 instituutsraden. Die bestaan uit drie studenten en drie medewerkers (bij grote instituten zijn meer zetels). Ook kunnen aspirant-leden zitting nemen in de raden.

Uit een overzicht van de kandidaten blijkt dat zich donderdag 15 december 46 studenten hebben aangemeld en 35 medewerkers. Op dit moment zijn nog bijna zestig zetels vacant. Geïnteresseerden kunnen zich nog tot en met donderdag 22 december aanmelden op verkiezingen.hu.nl.

Verkiezingen
Op basis van de huidige gegevens zouden bij sommige instituten verkiezingen komen omdat er meer kandidaten zijn dan plaatsen. Bij Business Economics zouden zowel studenten als medewerkers naar de stembus gaan. Bij Archimedes en ICT bijvoorbeeld zijn dat alleen studenten en bij Verpleegkundige Studies de medewerkers.

De instituten Communicatie en Gebaren, taal & dovenstudies tellen momenteel geen enkele kandidaat. International Business and Management Studies beschikt nu over één kandidaat (een student). Instituutsraden zonder kandidaten of met een minimale bezetting gaan niet van start. De taken worden dan overgenomen door de Hogeschoolraad.

Instemmingsrecht
De meeste taken en bevoegdheden van de faculteitsraden gaan over naar de instituutsraden. Dat betekent dat zij instemmingsrecht hebben op de begroting en andere belangrijke beleidsstukken van het instituut. Daarnaast bestaan de opleidingscommissies, die zich vooral met het onderwijs bezighouden.

De zittingstermijn van de leden van de instituutsraden loopt van 1 februari 2017 tot 1 september 2018. In de tussentijd wordt de gehele medezeggenschap aan de HU tegen het licht gehouden. Vanaf september 2017 moet er een geheel vernieuwd medezeggenschapsreglement zijn.