Opleiding Medische hulpverlening: geen stage, geen werk?

Studenten van de opleiding medische hulpverlening (MHV) aan de HU hebben moeite met het vinden van een stage. Bovendien is hun beroep nog steeds niet geregistreerd in het BIG-register, terwijl de eerste studenten deze zomer afstuderen. Daardoor zijn de kansen op de arbeidsmarkt erg klein.

Dat blijkt uit een publicatie van NRC Handelsblad vandaag.

Doordat de BIG-registratie uitblijft en doordat de arbeidsmarkt in de zorg sterk verandert, dreigen studenten nu voor werkloosheid te zijn opgeleid. De Hogeschool Utrecht werkt aan compensatiemaatregelen. Zo wordt gekeken of het mogelijk is om studenten in tweeënhalf jaar de verpleegkunde-opleiding te laten doen.

Twee jaar geleden
De opleiding medische hulpverlening begon vier jaar geleden omdat er grote behoefte zou zijn aan ambulancemedewerkers, anesthesiemedewerkers en personeel op de spoedeisende hulp. Maar
twee jaar geleden bleek het al lastig te zijn om voldoende stageplaatsen te vinden. En ook toen al kampte de opleiding met een uitblijvende BIG-registratie.

In NRC Handelsblad meldt nu de voorzitter van het landelijk platform BMH – dat de BIG-registratie moet aanvragen – dat deze zomer een verzoek naar het ministerie uitgaat. Maar studenten vrezen dat het nog lang gaat duren, omdat dit proces bij andere opleidingen zo'n acht tot twaalf jaar duurde.

Drempel over
Het BIG-register (dat staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) legt nauwkeurig vast welke beroepen risicovolle medische handelingen mogen verrichten. De BIG-registratie is wettelijk alleen nodig voor ambulancemedewerkers. Maar ziekenhuizen hechten ook aan zo'n registratie voor anesthesiemedewerkers en personeel op de spoedeisende hulp.

Volgens Ellen Schepens, studente MHV en lid van de onderwijscommissie, moeten vooral ziekenhuizen een drempel over. 'Onze opleiding zit heel goed in elkaar, wij zijn bekwaam om te handelen en mogen dat dus ook doen. Maar dan moeten ziekenhuizen wel willen.'

Minister
Schepens is een tikje verbaasd dat het verhaal nu in NRC Handelsblad staat. 'Met de opleidingscommissie hadden we afgesproken er niet mee naar buiten te treden. Het zou misschien een negatieve uitstraling kunnen hebben op mogelijke stage-adressen. Maar nu hoop ik maar dat de minister het leest en dat ze denkt: "Daar moet ik snel wat aan doen."'

Naast de Hogeschool Utrecht is in 2010 ook op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) de studie tot medisch hulpverlener begonnen. Aan de HU zitten nu 69 studenten in het laatste jaar van de opleiding zitten, aan de HAN zijn dat er twintig.

Doordat de arbeidsmarktperspectieven de laatste jaren steeds slechter werden, is er aan de HU in 2013 een numerus fixus ingevoerd van maximaal 36 plekken. Het aankomend jaar gaat het om twintig plekken.