Sancties tegen Utrechtse UVSV deels ingetrokken

UIT 2017/foto Maarten Nauw

De HU en Universiteit Utrecht (UU) herstellen voor een deel de band met de Utrechtse UVSV. De vereniging voor vrouwelijke studenten viel in ongenade na berichten over incidenten tijdens de introductie.

Het besluit van de HU en UU volgt op intern onderzoek van de UVSV en na advies van de Adviescommissie Introductietijd Utrecht (AIU). Dat melden de instellingen in een gezamenlijke verklaring. Zij betalen de bestuursbeurzen met terugwerkende kracht weer uit en de vereniging is weer welkom op officiële gelegenheden. Wel blijft de subsidie  opgeschort totdat blijkt dat de introductietijd in 2018 goed is verlopen.

Een medewerker van Rambam liep undercover mee tijdens de introductietijd van UVSV en deed verslag van enkele incidenten. Hieruit zou blijken dat van een aspirant-lid de astmamedicijnen zijn afgepakt en een andere student vertelt dat zij  bespuugd is. UVSV zei vanaf het begin dat er geen aanwijzingen zijn dat er grove overtredingen zijn geweest.

De mensen op de foto hebben niets van doen met de vereniging of de vermeende incidenten bij UVSV.