Selficient op zevende plaats bij wedstrijd voor meest duurzame huis

Het HU-studententeam Selficient is zevende geworden tijdens de Solar Decathlon in Denver, een wedstrijd voor het meest duurzame huis. Er deden elf studentenprojecten mee. Eerste werd Zwitserland. UPDATE

Dat is zaterdag 14 oktober aan het begin van de avond bekend gemaakt. Het team Selficient van de HU nam het afgelopen week op tegen tien andere studentengroepen, negen Amerikaanse en een Zwitserse. Deskundige jury’s beoordelen de deelnemende projecten op tien onderdelen. Bijvoorbeeld op architectuur, innovatie, energiegebruik en marktpotentie. Daar rolt dan een overall winnaar uit.

Werktuigbouwkunde
Na de eerste beoordelingsrondes eerder deze week belandde Selficient ergens in de middenmoot. Na goede scores op de onderwerpen ‘water’ en ‘architectuur’ steeg het Nederlandse team donderdag 12 oktober naar een tweede plek. Daarna zakte de HU-studentengroep naar een derde en later zesde plaats van de ranglijst.

Het project begon twee jaar geleden bij enkele studenten Werktuigbouwkunde. Gaandeweg groeide de groep en werd een duurzaam huis ontwikkeld en opgebouwd in een Utrechtse loods, waarna het in containers naar Amerika werd verscheept.

Zelfvoorzienend
De studenten en enkele medewerkers vertrokken medio september naar Amerika. In Denver werd het huis weer in elkaar gezet voor de wedstrijd.

Het huis is zelfvoorzienend: het is uitgerust met zonnepanelen en een warmte/koudepomp, en de materialen zijn duurzaam. Het is goed geïsoleerd en bestaat uit modulen zodat het flexibel opgebouwd kan worden. En het is bovendien betaalbaar, zeggen de studenten.

Lees ook interview met vierdejaars Werktuigbouwkunde Sjors Peeters Weem: ‘Winnen? Dat zit er wel in.’

UPDATE
Team Selficient van de HU is winnaar van de publieksprijs van de Solar Decathlon.