Spaceboxen kunnen naar de Archimedeslaan

De containerwoningen voor studenten kunnen voor tien jaar op het parkeerterrein van de Archimedeslaan 16 komen te staan. Dat bleek gisteren tijdens de commissie Stad en Ruimte van de gemeenteraad, meldt het AD Utrechts Nieuwsblad.

De 234 spaceboxen staan nu nog op De Uithof maar moeten in juli van dit jaar plaatsmaken voor de bouw van een studentenflat. De gemeente wilde de woningen in eerste instantie op een veld aan de Van Lieflandlaan in de wijk Tuindorp plaatsen, maar dat stuitte op verzet van omwonenden. Wethouder Isabella moest toen op zoek naar een andere plek.

Het pand aan de Archimedeslaan is het voormalige onderkomen van de faculteit Educatie. Het is nu in gebruik als tijdelijke huisvesting voor studenten terwijl ook cultureel horecabedrijf HAL 16 er gevestigd is. Bewoners van het nabijgelegen Rijnsweerd-Zuid ageerden tegen de komst van de studenten. Zij vrezen geluidsoverlast en parkeerproblemen. Maar daar zijn de fracties in de raad het niet mee eens.