Vakbond over bezuinigingen bij Seminarium: ‘Dit is een reorganisatie’

De Algemene Onderwijsbond (AOB) is kwaad vanwege de bezuinigingen bij het Seminarium voor Orthopedagogiek. Bij dit instituut van de faculteit Educatie verdwijnen 23 fte’s (fulltime banen).

‘Dit is een reorganisatie’, zegt Jan Dijkstra, rayonbestuurder bij de AOb op de website hogeronderwijs.nu van de vakbond. De bond wil met het college van bestuur van de HU overleggen over een sociaal plan. In zo’n plan staan afspraken waarbij medewerkers die ontslagen worden een financiële tegemoetkoming en hulp bij het vinden van een andere baan krijgen.

Natuurlijk verloop
Het Seminarium leidt al enige jaren verlies door onder meer het dalen van de studentenaantallen. De directie van het instituut moet de begroting over 2015 sluitend maken, meldt de website. Onderdeel van de bezuinigingen is het terugbrengen van het aantal banen van 83 fte naar zestig. Dit moet gaan via natuurlijk verloop (andere baan buiten de hogeschool, pensionering) waarbij gedwongen ontslagen worden vermeden.

Medewerkers van het Seminarium krijgen een vaststellingsovereenkomst aangeboden waarbij de werknemer recht houdt op een werkloosheidsuitkering en de hogeschool bijvoorbeeld een financiële vergoeding en hulp bij het vinden van een andere baan aanbiedt.

Vraagtekens
AOb’er Dijkstra zet vraagtekens bij het vrijwillig vertrek. ‘De HU zet mensen maximaal onder druk om op te krassen’, zegt hij in het artikel. Volgens hem is er sprake van een reorganisatie. Dijkstra: ‘In de hbo-cao staat dat je in zo’n geval de bonden uitnodigt voor overleg over een sociaal plan.’

Enkele onderwijsvakbonden organiseren op donderdag 5 februari om 16.00 uur een bijeenkomst in het hoofdkantoor van de AOb in Utrecht voor iedereen die werkt bij het Seminarium voor Orthopedagogiek.