Columns

Zonder huurrecht is er voor The Student Hotel geen plek in Utrecht

The Student Hotel wil zich vestigen in Utrecht. De gemeente moet dat alleen toestaan als de onderneming huurcontracten aanbiedt zodat het huurrecht van toepassing is, vindt VIDIUS Studentenunie.

The Student Hotel, een kamerverhuurder die zich richt op internationale studenten, heeft vergevorderde plannen om een vestiging in het Utrechtse Hoog Catharijne te openen. Dit woonconcept werkt met een hotelovereenkomst in plaats van een huurcontract voor verblijvende studenten. De huurrechten van de studenten, die minstens een half jaar in dit hotel verblijven, zijn hierdoor in het geding. Minister Blok van Wonen heeft de verantwoordelijkheid voor de komst van Student Hotels bij de gemeenten gelegd. Daarom roept de Utrechtse studentenvakbond VIDIUS de gemeente Utrecht op om alleen in zee te gaan met The Student Hotel als ze normale huurbescherming bieden.

Internationale studenten
Het aantal internationale studenten in Utrecht neemt toe. In het collegejaar 2015-2016 verbleven er 3480 internationale studenten in Utrecht. Deze studenten komen van ver en hebben een verblijfplaats nodig vanaf het moment dat ze in Nederland arriveren. In tegenstelling tot veel Nederlandse studenten hebben ze niet het netwerk en de mogelijkheden om te hospiteren. Ze zijn daarom toegewezen op gemeubileerde kamers die ze vooraf kunnen reserveren. Omdat er maar weinig verhuurders hierin voorzien, is hun woningmarkt nog krapper dan die van Nederlandse studenten.

Student Hotel Utrecht
In de vestigingen van The Student Hotel kunnen internationale en Nederlandse studenten een kamer huren om er tijdelijk in te wonen tegen een forse prijs en zonder enige huurrechten. The Student Hotel claimt met hun woonconcept te voorzien in een behoefte van internationale studenten aan luxe en dure studentenkamers. In vijf andere grote studentensteden heeft het hotelconcern al een vestiging geopend. Dit succes is echter voornamelijk te verklaren door de noodzaak aan directe huisvesting voor internationale studenten en krapte op deze woningmarkt – niet door de behoefte aan luxe. De eigenaar van The Student Hotel heeft eerder al aangegeven het hotel-concept toe te passen, omdat hiermee het Nederlandse huurrecht ontweken kan worden. Het is daarom verbazingwekkend dat de gemeente Utrecht alsnog in gesprek is gegaan met deze partij.

Torenhoge huurprijzen
Afgelopen september berichtte de Landelijke Studentenvakbond al over de problematische manier waarop The Student Hotel omgaat met de studenten die verblijven in hun kamers. Studenten krijgen geen huurcontract. Dit leidt ertoe dat ze elk moment om willekeurige redenen uit hun kamer kunnen worden gezet. Bovendien kan The Student Hotel bijvoorbeeld altijd zomaar een kamer binnenlopen. Bij een gewone huurovereenkomst zou dat vallen onder huisvredebreuk en strikt verboden zijn. Door het gebrek aan huurcontracten kan The Student Hotel daarnaast hoge prijzen vragen voor haar kamers. Omdat deze woonformule zich niet aan de reguliere huurwet hoeft te houden, is er geen maximale huurprijs. Dit leidt tot huurprijzen van maximaal €1100 per maand voor een kamer van 19 m2, die volgens de huurwet maandelijks niet meer zou mogen kosten dan € 341. Zelfs voor een kamer van 18 m2, die zo’n € 635 kost, betaalt een student alsnog het dubbele van wat er volgens de huurwet voor gevraagd zou mogen worden.

Huurrecht is een recht
Recent heeft The Student Hotel directielid Frank Uffen in verschillende media aangegeven dat studenten meer behoefte hebben aan zekerheid dan aan huurrecht. Huurrecht is echter geen keuzemogelijkheid voor studenten – het is een basisrecht voor iedereen die in Nederland woont. Daarnaast bestaan er wel degelijk woonconcepten voor internationale studenten waarbij gewone huurcontracten worden gehanteerd. Sinds invoering van de Wet Doorstroming Huurmarkt vorig jaar is het namelijk mogelijk om tijdelijke huurcontracten voor kortere perioden aan te bieden. De extra services die het Student Hotel biedt zijn geen reden voor het hotel om deze contracten niet te hanteren. Als The Student Hotel deze contracten zou aanbieden, zouden de huurders aanspraak kunnen maken op de huurbescherming die ze toebehoort.

Gemeente Utrecht aan zet
De zorgen over Student Hotels blijken ook uit recent gestelde kamervragen door het CDA en de PvdA. Eerder gaf Minister Blok van Wonen aan dat The Student Hotel gezien moet worden als reguliere studentenhuisvesting. Daaruit vloeit dan ook voort dat het huurrecht ook moet gelden voor mensen die in The Student Hotel verblijven. De minister legt echter de verantwoordelijkheid bij de lokale politiek. Daarom zou de gemeente Utrecht een vestiging van The Student Hotel in Hoog Catharijne enkel moeten toestaan, indien het woonconcept reguliere huurcontracten aanbiedt aan de studenten die een kamer huren in het hotel. Juist in een stad met zo’n enorme woningkrapte als Utrecht, is het van belang dat het spel eerlijk gespeeld wordt en iedereen zich aan het huurrecht houdt.

Thomas van Gemert
voorzitter VIDIUS studentenunie

Op maandag 16 januari is er van 19:00 tot 21:00 uur in CREA Amsterdam (Roeterstraat 11) een debat tussen The Student Hotel, de LSVb, de gemeente Amsterdam, Kences en Vastgoedbelang een debat over de studentenhuisvesting in Nederland.