1,8 miljoen zelftesten aangevraagd op mbo en hoger onderwijs

In het mbo en hoger onderwijs zijn tot dusver zo’n 1,8 miljoen zelftesten aangevraagd, meldt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Studenten en medewerkers in het hoger onderwijs konden vanaf 5 mei zelftesten aanvragen, mbo’ers en mbo-medewerkers sinds 31 mei.

Het ministerie vindt het ‘positief om te zien dat een deel van de studenten en medewerkers de afgelopen periode zelftesten hebben aangevraagd’. Ze kunnen niet zeggen of het aantal aangevraagde tests meer of minder is dan werd verwacht. In het mbo zijn tot dusver 36.300 aanvragen gedaan. In het hoger onderwijs gaat het om 323.756 aanvragen. De aanvragen komen in 21,6 procent van de gevallen van medewerkers, de rest komt van studenten.

De Algemene Onderwijsbond stelde vorige week dat de motivatie voor het doen van zelftests in het hoger onderwijs niet groot is. ‘Wel of niet testen heeft geen merkbare gevolgen en verreweg de meeste zelftests zijn negatief. Dan verliezen studenten kennelijk de motivatie.’