2 euro thuiswerkvergoeding per dag voor HU-personeel

Foto: Kees Rutten

Medewerkers van de HU krijgen vanaf 1 januari een thuiswerkvergoeding van 2 euro netto per werkdag. Het geldt als een financiële bedrage voor thee/koffie, wc-papier, gas, water en elektriciteit. De woon-werkvergoeding voor thuiswerkers blijft voorlopig afgeschaft.

Dat maakte het college van bestuur bekend tijdens de gezamenlijke vergadering met de Hogeschoolraad. ‘Het is een teken van goed werkgeverschap en laat zien dat de HU oog heeft voor haar medewerkers en de gedwongen omstandigheden waarin zij zitten’, schrijft het college in het voorstel.

De hoogte van het bedrag is gebaseerd op een berekening van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Dit kost de HU ruim 1,1 miljoen. Maar dit wordt gecompenseerd door de tijdelijke afschaffing van de standaard reiskostenvergoeding. Personeelsleden die af en toe naar de hogeschool reizen kunnen de kosten ervan declareren.

Een goede thuiswerkplek

De HU heeft medewerkers in 2020 drie keer 100 euro extra uitgekeerd om de onkosten voor een goede thuiswerkplek te betalen. Van dat geld konden medewerkers bijvoorbeeld een bureau, bureaustoel, toetsenbord of beeldscherm kopen. Een dergelijke vergoeding komt er dit jaar niet meer.

Wel is het mogelijk dat alle medewerkers via de directeur van het instituut of dienst vragen of ze een bureaustoel van de HU kunnen lenen. Daarnaast kunnen werknemers die een ergonomische muis, dito toetsenbord of een verstelbare stoel of bureau nodig hebben, een werkplekonderzoek aanvragen.

Los van de tijdelijke maatregelen vanwege de corona-uitbraak gaat de HU onderzoek doen naar het toekomstige werken. Daarbij maakt de ‘oude’ manier van werken (in principe in de gebouwen van de hogeschool) plaats voor hybride werken (een combinatie van thuis en op de werklocatie). Voor dit gedeeltelijke thuiswerken moeten de werknemers over goede ict-faciliteiten en werkplekken beschikken. Ook is de vraag hoe het personeel op afstand met elkaar in contact blijven en betrokken zijn.