30 maanden voor kameroplichter

Een 33-jarige man die in Utrecht potentiële kamerhuurders oplichtte is door de rechtbank maandag veroordeeld tot 30 maanden gevangenisstraf.

De rechtbank achtte de man schuldig aan meerdere oplichtingen en pogingen daartoe, deelname aan een criminele organisatie en aan een aantal winkeldiefstallen.

Omdat de man op twee punten werd vrijgesproken en hij niet eerder tot een langdurige gevangenisstraf veroordeeld werd, legde de rechtbank een lagere gevangenisstraf op dan de 36 maanden die het OM twee weken geleden eiste.

De verdachte bood met hulp van anderen woonruimte te huur aan panden aan de Utrechtse Zaagmolenkade en Ferdinand Bolstraat. Hij vroeg slachtoffers huur of borg over te maken. De panden waren alleen niet voor huur beschikbaar maar stonden leeg om gerenoveerd te worden. Van de 116 mensen die reageerden op het aanbod maakten 58 daadwerkelijk geld over.

De man werd in de zomer per toeval aangehouden.

De gedupeerde studenten hebben hun geld al terug.

Foto: Sarej