31 mei gratis Festival Europa: ‘een duwtje om te gaan stemmen’

Foto: Kees Rutten

Donderdag 6 juni zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement. Om studenten daarop voor te bereiden, organiseert de Universiteit Utrecht een festival in Bibliotheek Neude. Ook HU-studenten zijn welkom.

Weer eens wat anders dan Pinkpop of Lowlands: Festival Europa heeft als doel ‘mensen iets te laten voelen bij het onderwerp Europa.’ Irina Mak, persvoorlichter van de Universiteit Utrecht: ‘We willen mensen inspireren, laten nadenken. En er natuurlijk indirect voor zorgen dat ze gaan stemmen voor de Europese verkiezingen.’

Europees Parlement

We kiezen welke 31 parlementsleden namens Nederland in het Europees Parlement van totaal 720 leden mogen. De leden denken en beslissen mee over nieuwe wetten in de EU: van economie, armoedebestrijding tot klimaatverandering. Ook controleren ze begrotingen en andere EU-instellingen.

De vorige verkiezingen voor het Europees Parlement waren in 2019 – toen vond de eerste editie van Festival Europa plaats. Dat jaar ging 41,8 procent van de mensen naar de stembus. Onder jongeren van 18 t/m 24 jaar was dit 34 procent. ‘We hebben het idee dat studenten een extra duwtje in de rug nodig hebben om te gaan stemmen. Voor ouderen is het meer vanzelfsprekend, maar de jeugd heeft de toekomst.’

Artiesten

Van een oceanograaf die vertelt over het schoonhouden van de zee, tot de film ‘Shadow Game’, over jonge vluchtelingen die proberen de grenzen in Europa over te steken. Alle sprekers, artiesten, films en panelgesprekken raken aan thema’s als migratie, veiligheid, oorlog, klimaatverandering en reizen. De activiteiten vinden tegelijk plaats, dus bezoekers maken een keuze.

Onder andere Sander Schimmelpenninck, actrice Dilan Yurdakul, Follow the Money-verslaggever Lise Witteman, Dwight van van de Vijver en Mounir Samuel zullen ‘optreden’ op het festival. Oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen vertelt over zijn werk. Hij werkte veel in het Midden-Oosten en Afghanistan, maar is de laatste twee jaar vooral te vinden in Oekraïne. Ook is er een lijsttrekkersdebat, onder leiding van De Kiesmannen.

Een Utrechtse Spellenwinkel staat op het festival met spellen over politiek. En vanuit Polen komt de maker van het spel‘ How to win Brexit’, bijvoorbeeld, een strategisch bordspel, dat hij zal begeleiden.

Kritisch?

Het evenement wordt onder andere gesubsidieerd door de Europese Unie. Of er ook ruimte is voor een kritische blik op Europa? Volgens Mak wel. ‘Het is voor eurofielen én eurosceptici. De BBB en NSC zijn ook aanwezig bij het lijsttrekkersdebat: zij zijn niet zo Europa minded. In het debat praten ze waarschijnlijk ook over stellingen als: “Europa knaagt aan onze lokale tradities.”

En als het gaat om Israël, verwachten we ook schuring. Er gaan vast geluiden klinken als: waarom pakken Europese leiders hier geen rol in? Wat halen de sancties van Europa uit? Dus tegengas en kritiek is alleen maar welkom.’

‘Europapapapapapapa’

De man waar iedereen aan denkt bij het woord Europa: Joost Klein. ‘We hebben hem gevraagd, maar hij was te duur’, vertelt Mak. ‘We hebben wel een delegatie van de Utrechtse Studenten Bigband, die Europapa kunnen spelen. En de dag eindigt met een silent disco waar het nummer ongetwijfeld ook wordt gedraaid. Wist je trouwens dat het eerste couplet van zijn nummer positief over Europa is, en het tweede juist kritisch?’

Festival Europa is gratis en vindt plaats op vrijdag 31 mei. Het begint om 16.00 en duurt tot 23.00.
De organisatie verwacht duizend bezoekers en heeft nu vierhonderd aanmeldingen. Aanmelden kan
hier, maar is niet verplicht.