35 duizend hbo-studenten zijn betrokken bij hbo-onderzoek

Steeds meer hbo-studenten zijn betrokken bij praktijkgericht onderzoek van de hogescholen. Er zijn ook meer lectoren en gepromoveerde hbo-docenten dan een paar jaar geleden.

In 2012 waren ruim negentienduizend studenten bij hbo-onderzoek betrokken, blijkt uit cijfers van de Vereniging Hogescholen. Twee jaar later  waren dat er bijna 35 duizend.

In die tijd kwamen er weinig lectoren en docentonderzoekers bij, maar ze kregen wel een grotere aanstelling. Het onderzoek is meer verweven geraakt met het onderwijs aan de hogescholen, stelt de vereniging.

Onderwijs en beroepspraktijk
Dat bevestigt het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, waar hogescholen subsidie kunnen aanvragen voor onderzoeksprojecten. Dat is sinds 2014 een afdeling van onderzoeksfinancier NWO.

'In het begin lag de nadruk vooral op de vraag hoe je praktijkgericht onderzoek doet en welke partijen je daarvoor nodig hebt', zegt woordvoerder Marianne Kroon. 'Nu ligt er meer nadruk op het "doorgeleiden" van de resultaten naar het onderwijs en de praktijk. In de voorstellen die we binnenkrijgen zie je dat ze daar beter in worden.'

Het hbo-onderzoek is bedoeld om het onderwijs en de beroepspraktijk te verbeteren. In 2014 hadden de hogescholen hiervoor 171 miljoen euro te besteden.