375 jaar Botanische Tuinen in Utrecht

Op zondag 1 maart gaat de Botanische Tuin in de Uithof weer open voor publiek en verschijnt het geschiedenisboek Bloeiende Wetenschap over de Botanische Tuinen in Utrecht.

Historicus Armand Heijnen vertelt in zijn boek verschillende verhalen over de geschiedenis van de Hortus Botanicus. Hij sprak hiervoor met hoogleraren, hortulani en studenten. Hij beschrijft hoe zij creatief omgaan met beperkte ruimte en over de planten en hun botanische wederwaardigheden.

De universiteitstuinen hebben de afgelopen 375 jaar verschillende plekken in de stad gehad en liggen nu in De Uithof. De eerste tuinen waren te vinden op bolwerk Sonnenborgh, waar hoogleraar geneeskunde Regius een kruidentuin liet aanleggen voor zijn studenten die geneeskrachtige planten moesten leren kennen. Via een grotere tuin tussen Nieuwegracht en Lange Nieuwstraat – inmiddels bekend als de Oude Hortus – werd uiteindelijk een terrein op De Uithof op en rondom fort Hoofddijk ingericht.

Op zondag 1 maart wordt het boek om 15:00 uur gepresenteerd bij Broese boekverkopers aan de Oudegracht. Modeste Herwig, een van Nederlands bekendste tuinfotografen en groenauteurs, zal door middel van foto’s en een korte lezing het publiek kennis laten maken met de Botanische Tuinen in Utrecht en kort het boek bespreken. De presentatie is vrij toegankelijk.