Kort

38.000 Duitse studenten in de rij voor nieuw wachtwoord

38.000 studenten en medewerkers van de Duitse Justus Liebig Universität Giessen staan met hun legitimatiebewijs in de hand in de rij voor een nieuw wachtwoord. Vanwege een beveiligingsincident konden ze hun oude wachtwoord niet handhaven en moesten ze in levende lijve een nieuwe komen halen, maar het feit dat ieder van hen zich daarbij moet legitimeren zorgt voor een lange rij bij het loket.

Op 8 december raakten de systemen besmet met ‘malware’, waardoor medewerkers en studenten geen toegang meer hadden tot interne netwerken, het internet en hun e-mail. Meerdere lessen konden door het incident geen doorgang vinden. Vanwege de besmetting besloot de it-afdeling van alle 38.000 e-mailaccounts het wachtwoord te resetten.

Het wachtwoord staat op een papiertje, zo blijkt uit een schema van de universiteit, die laat weten dat er geen alternatief is voor deze procedure. Om het uitdelen zo goed mogelijk te laten verlopen is er nu een ophaalschema gemaakt gebaseerd op geboortedatum. Dat heeft klaarblijkelijk de  lange rijen niet kunnen voorkomen.