Achtergrond

4 vragen over de Uithoflijn

Er is veel gezegd en geschreven over tramlijn 22, in de volksmond beter bekend als de Uithoflijn. De tram wordt ‘de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park’ en moet de welbekende ‘sardientjesbus’ lijn 12 vervangen.

Het project kwam de afgelopen jaren vaak negatief in het nieuws. De tramlijn kostte ineens miljoenen meer dan gepland, wat voor verhitte debatten zorgde in provincie en gemeente Utrecht. Maar aangezien de lijn er hoe dan ook komt, is het tijd om de balans op te maken. Wanneer gaat -ie nou rijden, waar kun je opstappen en hoe lang ben je onderweg? Trajectum zocht het uit.

Wanneer gaat de Uithoflijn rijden?

Maandag 16 december gaat de tram rijden. En vaak ook: tien keer per uur rijdt de tram per richting tussen Utrecht Centraal en de Uithof. De eerste tram vertrekt op werkdagen rond 6.00 uur in de ochtend, de laatste rond 22.00 uur. In de loop van 2020 gaan er meer trams rijden: twaalf per uur, per richting. 

Op zaterdag 14 december kun je – mocht je de behoefte voelen om in je vrije weekend naar de Uithof te gaan – de tramlijn alvast uitproberen. Tussen 14.30 en 17.30 uur reis je gratis.

Waar kun je opstappen?

De tramlijn heeft minder stops dan buslijn 12. Wel zijn er op Utrecht Centraal meerdere opstapmogelijkheden: aan de Jaarbeurszijde en aan centrumzijde kun je de tram in. Verder stopt de Uithoflijn nog bij Vaartsche Rijn, de Galgenwaard, Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC, WKZ en P+R De Uithof.

Hoe lang doe je erover?

Als alles goed gaat, ben je vanaf Utrecht Centraal behoorlijk snel in Utrecht Science Park. Binnen elf minuten moet de tram stoppen op halte Padualaan, anderhalve minuut daarna op de volgende halte (Heidelberglaan). 

Wat heeft het hele project nou gekost?

Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad voor de Uithoflijn eindelijk kan gaan rijden. De tramlijn had in juli van dit jaar al moeten rijden, maar tegenslag op tegenslag volgde. Ook financieel ging het project niet voor de wind: de aanleg viel uiteindelijk 84 miljoen euro duurder uit dan gepland. Utrechtse VVD-gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van Mobiliteit stapte in februari op vanwege alle problemen met de tramlijn.

In totaal was er 427 miljoen euro nodig om de tramlijn te realiseren. Volgens NRC is de Uithoflijn daarmee de op een na duurste tramlijn ter wereld. Kosten: 64.375 euro per meter.