4,5 procent loonsverhoging voor leerkrachten in het basisonderwijs

Het primair onderwijs krijgt per 1 januari 2020 een loonsverhoging van 4,5 procent. Schoolbesturen en vakbonden zetten vandaag hun handtekening onder een nieuwe cao voor het basisonderwijs.

De tweedaagse staking op 30 en 31 januari gaat door, laat de grootste onderwijsbond AOb weten. Vakbonden en schoolbesturen willen structureel meer geld van het kabinet om het primair onderwijs aantrekkelijker te maken.

Over de nieuwe cao werd hevig onderhandeld. Dit jaar klapte een overleg twee keer, vlak voor de zomer en in november. Mariëtte Hamer werd in november werd aangesteld als mediator om werkgevers en werknemers op één lijn te krijgen.

Het personeel krijgt geen loonsverhoging met terugwerkende kracht, maar wel in februari een eenmalige uitkering, gebaseerd op het aantal gewerkte uren. De nieuwe cao loopt tot 1 november 2020, en geldt voor 181.000 mensen.