45% van de Utrechtse studenten wil geen international in huis

Beeld: Pixabay

Bij 45 procent van de Utrechtse studenten maken internationale studenten geen kans tijdens een hospiteeravond. Deze groep kiest hoe dan ook een Nederlandse student als nieuwe huisgenoot.

Dat blijkt uit een enquête van DUB en Trajectum, uitgevoerd door studenten van de minor Datavisualisatie & Infographics van Hogeschool Utrecht. De studenten hebben de resultaten gevisualiseerd in infographics (scroll naar beneden voor de resultaten).

Taal is een belangrijke barrière om internationale studenten af te wijzen, blijkt uit de enquête, die 327 keer werd ingevuld. Bijna de helft (48 procent) van de respondenten geeft aan dat taal- en cultuurverschillen het lastig maken om samen te wonen met internationals.

Constant Engels

Thuis praat ik liever Nederlands, schrijven veel respondenten in een toelichting bij hun antwoord. ‘Tijdens mijn studie praat ik alleen maar Engels. Ik vind het dan fijn om dat thuis niet ook nog eens te hoeven doen’, schrijft een 21-jarige bewoner van een SSH-woning. ‘Het lijkt me verschrikkelijk om thuis constant Engels te moeten praten. Dat is erg vermoeiend’, geeft een 19-jarige student aan.

In Nederland studeren naar schatting 122.000 buitenlandse studenten uit 162 landen aan een hogeschool of een universiteit. Bijna 90.000 van hen doen een voltijdstudie, de rest is hier tijdelijk, als exchangestudent.

Huisvesting is een groot probleem voor internationale studenten. Zeker in steden met een tekort aan studentenkamers, zoals Utrecht en Amsterdam, is het moeilijk onderdak vinden. Dat komt mede omdat er regelmatig in grote letters ‘no internationals‘ boven kameradvertenties staat.

Hospiteeravond

Uit de enquête blijkt dat 17 procent van de op kamers wonende respondenten vooraf, bijvoorbeeld via een kameradvertentie, communiceert dat internationale studenten niet welkom zijn. Daarnaast kiest 45 procent van de studenten bij een hospiteeravond met hospitanten van meerdere nationaliteiten altijd voor de Nederlander.

De voorkeur voor Nederlandse medebewoners bleek eerder dit jaar al uit een ander onderzoek. In de Annual International Student Survey 2019 (pdf) zei 36,2 procent van de internationale studenten één of meerdere keren te zijn afgewezen voor een accommodatie om het feit dat ze niet uit Nederland komen.

Exchange studenten: bedenkelijke reputatie

Utrechtse studenten zijn vooral huiverig om exchange-studenten in huis te halen. Liever hebben ze een buitenlandse student die naar Nederland komt om een hele bachelor- of masteropleiding te volgen. ‘Als het exchange students zijn, moet je binnen de kortste keren weer op zoek naar een nieuwe huisgenoot. Dat is gewoon een beetje jammer, en niet fijn voor de stabiliteit in het huis. Als het voor een paar jaar is, is het prima.’

Exchange-studenten hebben daarnaast bij veel respondenten een bedenkelijke reputatie. ‘Het leefritme van Erasmusstudenten kan heel anders zijn dan dat van fulltime studenten (meer feesten en dus meer herrie).’ Een andere respondent: ‘Mijn ervaring is dat ze minder geneigd zijn om rekening te houden met andere studenten, zowel qua geluid/feesten als qua schoonmaken/hygiëne.’

Infographic