500 hbo-medewerkers trappen nieuwe jaar af met fietstocht in Utrecht

Foto: Pixabay

De Hogeschool Utrecht organiseert vandaag de achttiende versie van de ‘hbo-fietstocht’. Zo’n vijfhonderd hbo-medewerkers uit het hele land bestijgen in de Domstad het stalen ros.

‘Fietsen door de bosrijke en licht glooiende omgeving van Utrecht, met wat kleine klimmetjes in de Soesterduinen of serieus op de pedalen op de Utrechtse Heuvelrug: de fietstocht biedt voor ieder wat wils’, schrijft de Hogeschool Utrecht.

Dat de fietstocht dit jaar uitgerekend in Utrecht plaatsvindt, is volgens de organisatie niet meer dan logisch. ‘Utrecht is een echte fietsstad: elke dag rijden er ruim 125.000 fietsers naar hun werk, (hoge)school, universiteit, het station en de winkels. De fietsenstalling onder het Stationsplein is de grootste ter wereld, met plek voor 12.500 fietsen.’

De hbo-fietstocht is in 2000 in het leven geroepen, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de hbo-raad. Saxion Hogeschool in Oldenzaal kreeg toen de primeur.

De fietstocht start bij de Botanische Tuinen in De Uithof. De groepen fietsen verschillende snelheden en afstanden. Er wordt in totaal tussen de 50 en 120 kilometer afgelegd.