School bespiedt studenten via webcam

Onlangs bleek dat Nederlandse studenten het niet zo nauw nemen met de beveiliging van hun computer. Niet handig, want een Amerikaanse rechtszaak laat zien dat niemand online te vertrouwen is. Zelfs je eigen school niet.

Leerlingen uit Ardmore, een voorstad van Philadelphia, hebben een rechtszaak aangespannen tegen hun middelbare school omdat medewerkers hen bespiedden via de ingebouwde webcam op hun laptop. De school had alle 2600 tieners een laptop gegeven als onderdeel van het project ‘leren in de 21e eeuw’. Wat de leerlingen echter niet wisten was dat de school de ingebouwde webcam zo had geprogrammeerd dat die automatisch foto’s van de gebruikers maakte en doorstuurde naar school.

De zaak kwam aan het licht toen een leerling werd aangesproken op verdenking van drugshandel. Het bewijs: een foto gemaakt met de webcam van de laptop van de jongen. De vermeende pillen bleken jelly-bean snoepjes van het in de VS populaire merk Mike & Ike te zijn. Het schoolbestuur kreeg vervolgens een aanklacht wegens privacyschending aan zijn broek.

Leerlingen zijn boos en vergelijken de situatie met George Orwells boek 1984 . De school zegt dat het de webcamfoto’s alleen gebruikte om zoekgeraakte laptops en oneigenlijk gebruik op te sporen. Privacy-experts verwachten dat de rechter de school op de vingers zal tikken.