Onderzoek: Een minuut op je mobiel scrollen tijdens college is top

Studenten met hun mobieltje. Foto: Kees Rutten

Onderzoek van Southern Illinois University toont aan dat een telefoonpauze tijdens een college goed kan uitpakken voor studenten en docenten. En die pauze moet precies een minuut duren.

Voor studenten geen onbekend gevoel: je zit in de collegebanken om alle wijsheid van de docent tot je te nemen, en je mobiel trilt in je zak. Misschien wel een appje, like, comment, mailtje, of misschien heb je de loterij gewonnen. Je weet het niet. Het elektronische ding schreeuwt om je aandacht, maar je wilt ook het college volgen. Nieuw onderzoek van de Southern Illinois University in Amerika heeft een oplossing gevonden waar zowel student als docent profijt van kan hebben: een telefoonpauze.

Bron van afleiding

Dat de mobiele telefoon een bron van afleiding is en een negatieve invloed heeft op het leren, is een no-brainer. Een studie uit 2023 bevestigt dat nog eens: leerlingen kunnen zich slechter concentreren met hun mobiel binnen handbereik. Dit inzicht leidde al tot een landelijk telefoonverbod op middelbare scholen, basisscholen en het speciaal onderwijs. Ook de MBO Raad overweegt een telefoonverbod. Hoewel er geen verbod is in het hoger onderwijs, speelt daar natuurlijk ook het probleem.

Pauze om te scrollen

Amerikaanse onderzoekers bedachten het volgende experiment: tijdens een college legt de docent de les even stil. Studenten mochten hun mobiel pakken en gaan Whatsappen, Instagrammen, TikTokken, Redditten, een potje League of Legends spelen of checken of ze de loterij hadden gewonnen. Kortom, de student mocht zich helemaal uitleven op de mobiel tijdens de pauze.

De resultaten van het onderzoek waren opvallend: niet alleen grepen de studenten nu hun telefoonpauze minder naar hun mobiel: ze scoorden ook beter op hun examens dan de controlegroep.

Het onderzoeksteam keek naar 22 lessen waarin de studenten pauzes kregen van één, twee of vier minuten. De wetenschappers noteerden elke tien seconden hoeveel studenten op hun telefoon zaten. Wat ze opmerkten, verraste hen. De studenten met de één-minuutpauze grepen het minst naar hun mobiel tijdens het college. Ryan Redner, hoofdauteur van de studie, zegt hierover in een statement: ‘We dachten dat langere pauzes juist zouden zorgen voor minder afleiding. Misschien is één minuut genoeg om snel wat berichten te checken, terwijl langere pauzes meer ruimte geven voor heen-en-weer berichten, ook tijdens de les.’

Discussie nog niet over

Niet iedereen is laaiend enthousiast. Zo meent Martine Prange, hoogleraar filosofie van Mens, Cultuur en Samenleving, dat de telefoonpauze een verslaving in stand houdt, zegt ze tegen Trouw. In haar ogen is een pauze om te appen net zoiets als het stilleggen van een college om te kunnen vapen. Allebei even kwalijk.

Wat vinden studenten van een telefoonverbod in de klas? Check de video: