Traploopactie naar Amerikaans voorbeeld

Leden van de studentenraad van Instituut Theo Thijssen hielden op woensdag 28 april een traploopactie. De wedstrijd vond plaats in het trappenhuis van de faculteit Educatie en deelnemers konden gratis meedoen. De opzet was simpel: wie het snelst van de tweede naar de zesde verdieping rent, wint de wedstrijd.

Wouter Haverkort en Floris van Veldhoven, beiden eerstejaars op de pabo en actief in de studentenraad, vertellen over het hoe en waarom van de traploopactie. ‘Elke ochtend staat iedereen hier te dringen voor de lift terwijl er twee trappenhuizen zijn. Lopen is veel gezonder en daar willen we mensen op deze ludieke manier op wijzen. Verder is het gewoon leuk om te doen en we vestigen zo een beetje de aandacht op de studentenraad’.

Aan de actie namen uiteindelijk negen studenten deel, waarvan sommigen een flinke fanschare hadden meegenomen. De winnaar ging er vandoor met een portable dvd-speler.

Volgens Haverkort en Van Veldhoven worden soortgelijke acties op Amerikaanse scholen al jaren georganiseerd en zijn daar een groot succes. ‘Dat hebben we als voorbeeld genomen. Het zou mooi zijn als dit hier ook een jaarlijks terugkerende activiteit zou worden.’