Columns

Weinig is meer

In de vorige eeuw sloot McDonald’s twee keer een vijfjarig contract met Disney om samen te werken bij het uitbrengen van Disney’s familiefilms. Dit resulteerde in de fameuze Happy Meals. Als Disney extra reclame wilden maken in de McDonald’s restaurants mocht dat niet. Want toen al kreeg Disney als antwoord: we focus en less is more.

Bij de reclamebureaus werken creatieven in tweetallen, de art-director met de copywriter. Bewezen is dat je tot meer ideeën komt met z’n tweeën dan in grote groepen. Toch worden er op onze Hogeschool brainstorm sessies gehouden met wel dertig personen.

De afstudeerrichting Sport- & Entertainmentmarketing heeft al tien jaar ervaring met werken in groepjes van drie als het gaat om werken aan een van de vele life cases die bij de verschillende vakken worden uitgevoerd. Het elimineert meelifters en je stimuleert en corrigeert elkaar sneller. Bij de MER (Maatschappij Economie & Recht) is men deze periode in jaar 2 ook begonnen om de groepen bij de cursus Academische Vaardigheden te verkleinen naar drie, maximaal vier studenten. Nu al ziet men dat er beter gepresteerd wordt. Dat dit logisch is, hoorde ik van de week tijdens een cursus van orthopedagoge Lucie Spreij.