Columns

De Uithof

Als ik tijdens mijn reis door Sardinië
aan tafel zit met Paulien, blijkt dat zij veel weet over het begin van de Uithof. Ze woont niet alleen in Utrecht, maar is zeven jaar wethouder geweest van de gemeente Utrecht met onderwijs en cultuur in haar portefeuille. Volgens haar is door de komst van de Hogeschool Utrecht de Uithof tot leven gekomen. Moderne, aantrekkelijke gebouwen en heel veel studenten. Natuurlijk moeten de faciliteiten nog toenemen, maar het begint er op te lijken. We hebben een geanimeerd gesprek.

Na Paulien als wethouder, krijgt Utrecht Hans Spekman, die nu – altijd in trui – voor de PvdA in de Tweede Kamer zit. En nu is Rinda den Besten de onderwijs wethouder. Zij is al een paar keer op verschillende faculteiten gesignaleerd. Maar een echte samenwerking met de gemeente is nog ver te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan citymarketing, de werving van buitenlandse studenten. Uit onderzoek blijkt dat veel studenten eerst het land kiezen en dan de stad waar ze naar toe willen. De studie komt gek genoeg achteraan. Utrecht kiest men dan, omdat het dichtbij Amsterdam is. Eigenlijk had ik daarom liever naast Rinda aan tafel gezeten dan naast Paulien om eens over de wensen van onze HU te praten.